Scania 650S 8x4 trekkers voor vervoersbedrijf Van de Wetering

Van de Wetering uit Loosdrecht, specialist in het internationaal vervoer van luxe jachten over de weg, neemt deze maand de laatste van drie Scania 650S 8x4 zwaar transporttrekkers in gebruik. Het bijzondere aan de voertuigen is de extra korte draaicirkel door een aanpassing van Scania Laxå Special Vehicles. Dit meldt Scania.

Van de Wetering geldt Europawijd als dé vervoerder van luxe zeil- en motorjachten over land. Daarbij gaat het om het transport voor zowel particulieren als scheepswerven. “Het vervoer van luxe jachten is een niche waarin wij wekelijks gemiddeld zo’n zeventig transporten hebben”, vertelt directeur Operations Nico van de Wetering. “Dat doen wij met 35 eenheden en 12 begeleidingsvoertuigen. Daarnaast zijn wij nog gespecialiseerd in meer ‘gewoon’ speciaal transport waarbij de nadruk op het volume en overmaats ligt en minder op het gewicht. Dat komt door ons heel speciale diepladerpark. Als je een boot kunt vervoeren, heb je in de basis ook goed materieel voor het transport van haspels, silo’s en tanks en machines in kisten.”

Zuinigste optie

Voor Van de Wetering zijn dit de eerste drie nieuwe Scania speciaal transporttrekkers sinds lange tijd. “Wij hebben vroeger veel Scania gereden maar kozen de laatste jaren ook voor de andere Zweed. Dat we nu in een keer weer drie Scania’s kopen, kun je afdoen met ‘dat het gewoon weer eens tijd was voor een Scania’. Maar dat zou tekort doen aan voordelen van het merk,” meent Nico. “Als speciaal transportspecialist is brandstof niet je topprioriteit. Maar als je dan aan het einde van het jaar ziet dat er toch grote verschillen zijn en Scania beslist de zuinigste blijkt in ons werk, neem je dat wel mee in de besluitvorming bij de aanschaf van nieuwe trucks. Temeer daar ook nog los van de brandstof ook de andere onderdelen van de TCO bij Scania lager liggen.”

Speciaal materieel

Daar komt nog bij dat Scania volgens Van de Wetering de beste papieren had bij het af-fabriek leveren van speciaal materieel. “Wij willen een zo kort mogelijke trekker. Want dan kan de dieplader erachter weer wat langer zijn. Als wij uitgaan van een twee keer uitschuivende dieplader die dertig centimeter langer kan zijn, omdat de trekker 30 centimeter korter is, winnen we bijna één meter laadlengte. En dat is van belang omdat wij het liefst onder de 20 meter grens willen blijven. Dat is het langste waarmee wij op een jaarontheffing kunnen rijden en dus niet voor elke rit apart vergunningen hoeven aan te vragen. Dat scheelt veel tijd en administratie en uiteindelijk geld.”

Door: Nationale Transportgids