Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Utrechtse Taxi Centrale: Taxi's moeten essentieel zijn bij avondklok

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Taxi's moeten kunnen blijven rijden bij een avondklok en ook uitgeroepen worden tot cruciaal beroep. Daartoe roept de Utrechtse Taxi Centrale (UTC) op. De centrale maakt zich zorgen over particulieren die door een avondklok geen vervoer meer kunnen krijgen, zoals bijvoorbeeld naar het ziekenhuis of een huisartsenpost.

UTC-voorzitter Mourad El Baqqali vindt dat de taxibranche cruciaal is. "Hoe moeten mensen naar een EHBO- of huisartsenpost als ze geen auto hebben en taxi's mogen 's avonds niet meer rijden?" De taxicentrale werkt in de nacht ook samen met apotheken voor het bezorgen van medicatie bij veelal ouderen, legt hij uit. "Wie gaat dat vervoeren als er geen taxi is?" El Baqqali verwacht wel dat taxi's die zorgvervoer doen, zoals het vervoeren van nierpatiënten, een ontheffing zullen krijgen. "We verwachten niet dat die avondklok voor hen zal gelden."

Hedy Borreman, directeur van Taxi Centrale Amsterdam (TCA), laat weten al veel gebeld te zijn door ziekenhuizen. "Die zijn bang dat ze hun patiënten niet meer kunnen vervoeren." Borreman denkt dat 's avonds en 's nachts werken voor taxichauffeurs met name interessant kan zijn voor vervoer voor personeel van ziekenhuizen of bedrijven die dan werken. "Dan vragen we voor hen een ontheffing aan", aldus Borreman, die ook vindt dat taxichauffeurs een cruciaal beroep hebben.

'Er is bijna geen werk'

Volgens El Baqqali is het taxivervoer nagenoeg stil komen te liggen door de coronapandemie. "Er is bijna geen werk, alleen besteld vervoer, zoals NS-ritten of zorgritten en heel af en toe een Schiphol-rit in de vroege ochtend." De UTC-voorzitter denkt dat nachtchauffeurs het zwaar zullen krijgen door een avondklok, omdat zij ook afhankelijk zijn van treinvervoer. "Wat als treinen door de avondklok niet meer rijden?"

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) verwacht dat het zorgvervoer waarschijnlijk door kan gaan. Dan gaat het om ritten voor mensen die bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moeten of zijn geweest, maar ook ritten voor ouderen die vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn geregeld, zoals van en naar een winkelcentrum. Het meeste zorgvervoer vindt overdag plaats, aldus de woordvoerder. Het consumentenvervoer was door de coronapandemie al nagenoeg stilgevallen, aldus de KNV-woordvoerder.

Vakbond FNV laat weten niet tegen een avondklok te zijn als die er komt. De vakbond kon verder nog niet in gaan op praktische gevolgen van een avondklok voor de taxibranche.

Door: ANP

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.