Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN vraagt om uitstel 'onwettige' Franse dodehoeksticker

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Sinds 1 januari 2021 verplicht Frankrijk dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die in stedelijk gebied rijden. De maatregel is onduidelijk, onwerkbaar en lijkt onwettig, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. Bovendien is de verplichting pas zes weken geleden expliciet aangekondigd. De brancheorganisatie roept de Europese Commissie op de maatregel tot nader order uit te stellen. Dit meldt TLN.

De Franse overheid kondigde pas op 19 november nadrukkelijk aan dat de dodehoeksticker per 1 januari 2021 verplicht wordt voor vrachtwagens die in stedelijke gebieden rijden. Het is echter onduidelijk of daar bijvoorbeeld ook industrieterreinen binnen stadsgrenzen onder vallen. De daadwerkelijke wetgeving hierover publiceert de Franse overheid rond 5 januari, daags nadat de nieuwe regel ingaat. Nederlandse vervoerders die vanaf de jaarwisseling geen dodehoekwaarschuwing hebben, riskeren een boete van minimaal 135 euro.

Onduidelijkheid

“Laat ik voorop stellen dat wij vóór maatregelen zijn die de verkeersveiligheid bevorderen, maar deze maatregel komt echt uit de lucht vallen”, zegt Post. “De verplichting om dodehoekstickers te plaatsen is voor veel transporteurs onwerkbaar en onrealistisch. Voor normale trailers is duidelijk waar de sticker geplakt moet worden, maar voor bijvoorbeeld het containervervoer gaat dat niet op, want de sticker mag niet op de container. Wij hebben leden die met tientallen wagens containers door of naar Frankrijk vervoeren. Het kan toch niet zo zijn dat zij op al hun chassis steunen moeten gaan lassen om een paar stickers te kunnen plakken?”

Wet- en regelgeving

TLN vraagt zich bovendien af of de verplichting van de Franse overheid in strijd is met Europese wet- en regelgeving. Volgens een EU-verordening moeten voertuigen die voldoen aan de Europese Typegoedkeuring (ETG) namelijk zonder aanvullende eisen in iedere Europese lidstaat worden toegelaten.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: TLN

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.