Brexit en de transportsector: dit is de stand van zaken

Begin oktober schreven we er al over. De Brexit komt eraan. De onderhandelingen tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn nog gaande, en dat maakt het voor veel Nederlandse bedrijven moeilijk om volledig voorbereid te zijn op de komende veranderingen, zoals de Kamer van Koophandel donderdag meldde. Maar hoe staat het er nu eigenlijk voor en wat moet je doen om je toch nog voor te bereiden? Tijd voor een Brexit-update van de Nationale Transportgids.

Iedereen heeft de beelden gezien of het zelf al ervaren. Door de komende Brexit slaan veel Britse bedrijven massaal goederen in met als gevolg fikse vertragingen en files van vele kilometers bij de Franse kanaalhavens van Calais en Duinkerke.

En dat is niet zo gek, want op 31 december loopt de overgangssituatie af die geldt sinds het VK begin dit jaar officieel de EU verliet. Over de manier waarop de handel vanaf januari verloopt, is helaas nog steeds geen definitief akkoord bereikt. En omdat veel Nederlandse bedrijven onzeker zijn over de afloop van de onderhandelingen tussen de Europese Unie en het VK over een nieuw partnerschap, wacht een groot deel van hen daarom nog steeds met het treffen van voorbereidingen op de gevolgen van de Brexit, zo bleek eind november. En dat blijft niet zonder gevolgen.

Oponthoud en opstoppingen

Volgens de Nederlandse Douane zullen door die slechte voorbereidingen van ondernemers de eerste vier tot zes weken van 2021 onvermijdelijk gepaard gaan met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. “Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden, omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten”, zo schrijft de douane. De verwachting is dan ook dat één op de vier vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten beschikt. "We doen nogmaals de oproep aan ondernemers die handelen met het VK om in actie te komen zodat ze niet vast komen te staan en het oponthoud voor alle vervoerders zo beperkt mogelijk blijft”, zei Nanette van Schelven, directeur-generaal van de Douane.

Noodparkeerplaatsen

Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van tevoren hebben aangemeld bij Portbase, het communitysysteem in de haven, krijgen geen toegang tot de ferryterminals. Zij worden doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen, die onlangs zijn ingericht door Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat, kunnen de vervoerders alsnog de documenten in orde maken. Om filevorming op het wegennet rondom de zeehavens te beperken, zijn verkeerscirculatieplannen door Rijkswaterstaat opgesteld. Bij filevorming treden die onmiddellijk in werking.

Bereid je goed voor!

Nog niet goed voorbereid? Kijk dan op www.brexitloket.nl, doe de Brexit Impact Scan, of lees dit artikel nog even terug voor handige tips en informatie.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: NOS, brexitloket.nl, Douane, Port of Rotterdam
Beeld: Pixabay