Twee IVECO S-WAY NP’s op LNG voor Van der Bas Transport B.V.

Door Redactie Nationale Transportgids
6 min
Van der Bas Transport luistert zijn 75-jarig jubileum op met twee IVECO S-WAY NP's 460. Door de komst van de LNG-trekkers neemt het transportbedrijf uit Reeuwijk haar verantwoordelijkheid voor het verlagen van de CO2-uitstoot. Dit meldt IVECO.

Al 75 jaar is Van der Bas Transport gespecialiseerd in containervervoer. Jos van der Bas, eigenaar van het familiebedrijf legt uit: "Dagelijks vervoeren onze chauffeurs zeecontainers vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen naar allerlei bestemmingen in Europa. Wij werken voornamelijk voor Duitse opdrachtgevers, waarvoor wij divers containerwerk verzorgen. Daarbij maken wij gebruik van verschillende containerchassis, zodat wij onze opdrachtgevers zo breed mogelijk van dienst kunnen zijn."

Schoner milieu

Van der Bas Transport is vooruitstrevend en het beseft dat er actie nodig is om de transportactiviteiten duurzamer in te richten. Als een van de eerste containervervoerders in Nederland zet het de stap naar LNG, waardoor Van der Bas Transport haar steentje kan bijdragen aan een schoner milieu. Deze stoten namelijk circa 10 procent minder CO2 uit, zodra je deze afzet tegen een Euro 6 Step D diesel aangedreven truck. Dit aantal wordt omhoog geschroefd tot wel 99 procent bij gebruik van BIO-LNG. Daarnaast boekt Van der Bas Transport een aanzienlijke reductie op het gebied van fijnstof en stikstofdioxiden, namelijk respectievelijk 95 procent en 90 procent.

Het transportbedrijf heeft met de twee aanwinsten haar verantwoordelijk genomen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast heeft het een passend antwoord gevonden op de steeds grotere roep om verduurzaming vanuit opdrachtgevers.

LNG als alternatief voor diesel

Mede door de bewezen methaanmotor van IVECO, de positieve geluiden vanuit de markt, het indrukwekkende uiterlijk van de truck en de hoogst haalbare actieradius van 1.600 kilometer, heeft Van der Bas Transport voor de S-WAY NP gekozen. Jos licht dit verder toe: "In de toekomst wordt het steeds voordeliger om te rijden op LNG of waterstof. Zo is de kans groot dat meer overheden milieuheffingen gaan doorvoeren op diesel aangedreven trucks. Je kunt dan denken aan de CO² taks, kilometerheffing of een verhoging van de dieselprijs. Het is dus verstandig om nu al ervaring op te doen met LNG-trucks. Wij zien vooralsnog LNG als het beste alternatief voor diesel. Wij hebben gekozen voor gekozen voor twee IVECO S-WAY NP's, zodat wij deze reëel kunnen vergelijken met hun dieselequivalent. In totaal bestaat het wagenpark uit 35 trekkers, waaronder dus nu deze trucks op vloeibaar aardgas (LNG).

De nieuwe LNG-trucks zijn geleverd door IVECO NLS en door IVECO-dealer Kwakernaak Bedrijfswagens uit Waddinxveen klaargemaakt.

Door: Nationale Transportgids