Benelux wil hogere gewichten voor vrachtauto’s op alternatieve brandstof

In navolging van de EU wil ook de Benelux het maximumgewicht voor vrachtautocombinaties met alternatieve brandstoffen of zero-emissie aandrijving met maximaal 1 respectievelijk 2 ton verhogen. Het huidige maximumgewicht van 44 ton zou hiermee naar maximaal 46 ton gaan. Een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld, is in behandeling. Dit meldt TLN. 

De maximale gewichten voor wegvoertuigen in het internationale verkeer zijn vastgelegd in EU-richtlijn 96/53. Veel EU-landen hanteren deze grenswaarden ook voor het nationale vervoer. Sinds 2017 voorziet de richtlijn in een hoger maximumgewicht voor voertuigen die door alternatieve brandstoffen zoals CNG en LNG of elektrisch worden aangedreven. De verhoging is bedoeld om het extra gewicht dat de desbetreffende technologie met zich meebrengt te compenseren, zodat dit niet ten koste gaat van het laadvermogen.

De regeling gold aanvankelijk alleen voor twee- en drie-assige vrachtauto’s. Met de laatste wijziging in 2019 is het toepassingsgebied verder uitgebreid en geldt de verhoging ook voor combinaties. Ook de compensatie voor het meergewicht voor zero-emissie voertuigen is verder verhoogd.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Volvo Trucks