Mobiliteit van nu: is het bezitten van een auto straks verleden tijd?

Het vervoer van A naar B ziet er in Nederland heel anders uit dan een aantal jaar geleden. Naast de traditionele middelen zoals de auto, bus, trein, metro en fiets komen er steeds meer (deel)middelen bij die de mobiliteit veranderen. Bovendien zijn er plannen en projecten die alle mobiliteitsvormen aan elkaar koppelen zodat reizen voor de consument steeds makkelijker wordt. De Nationale Transportgids is graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en praat je bij.

Het hebben van een eigen fiets, scooter of auto is de laatste jaren steeds minder vanzelfsprekend geworden. Op straat zie je daar de voorbeelden van. Het wemelt van de OV-fietsen, deelscooters en leenauto’s die bestemd zijn voor algemeen gebruik. Het zijn de mobiliteitsvormen die passen in de trend waarbij vooral de jongere consument bezit, zoals dat van een eigen auto, minder belangrijk is gaan vinden. Daarnaast nemen files toe, raken binnensteden voller en wordt parkeren steeds duurder en lastiger. Duurzame deelconcepten in mobiliteit zijn de toekomst, of je nu wil of niet.

Deelscooters

Zoals gezegd zie je daarom in grote steden in Nederland steeds vaker de elektrische deelscooters. Aanbieders als Go Sharing, Felyx en Check bieden mensen duurzaam en snel vervoer. Je logt in met een app en kunt de scooter bijna overal achterlaten. Hoewel sommige mensen zich groen en geel ergeren aan de zomaar op de stoep geparkeerde scooters, is dit een trend die niet meer te stoppen lijkt. Bovendien lijkt het aantal scooters overal te groeien.

OV-fietsen

De afgelopen jaren kwamen niet alleen deelscooters op, ook deelfietsen zijn steeds meer in het straatbeeld te zien. Uiteraard ken je de geel/blauwe OV-Fiets van NS. Maar wist je dat ook Arriva een eigen deelfietsoncept kent? Deze deelfiets die je huurt via de Hello-Bike app is te vinden in Maastricht op verschillende locaties. Leek het de eerste jaren lastig, nu heeft bijna iedereen er wel eens een gehuurd of gebruikt. En dat het gebruik stijgt blijkt uit de berichtgeving.

Vier wielen en meer

Niet alleen voor korte afstanden zijn nieuwe mobiliteitsconcepten succesvol, ook voor langere afstanden kiezen mensen voor deelconcepten. Voorbeelden zijn GreenWheels of ShareNow. Of de Ubertaxi die ook niet meer weg te denken is. Maar zelfs in het OV zijn veranderingen gaande. Zo introduceerde Arriva het mobiliteitsconcept Vlinder waarbij je de mogelijkheid hebt om zelf te bepalen wanneer je reist en eenvoudig te reserveren en te betalen via iDeal, pin of OV-chipkaart. Minutenlang op je bus wachten is er dus niet meer bij.

Mobility as a Service

Alle verschillende deelconcepten in Nederland worden steeds meer aan elkaar gekoppeld aan de hand van het MaaS-concept. MaaS staat voor Mobility as a Service, en is een app die je straks kan helpen met kiezen tussen verschillende mogelijkheden om van A naar B te reizen. De app geeft informatie over alle vervoerstypen: (deel)auto's, openbaar vervoer, (deel)fietsen en taxi's. Je plant, boekt en betaalt je reis via de app. Voordeel is dat je als consument vooraf alle onderdelen van je reis kunt boeken en betalen met één abonnement. Bovendien worden eventuele tussentijdse aanpassingen (bij ov-uitval of files) automatisch geregeld. Dat klinkt mooi, maar één werkzame app is op dit moment nog toekomstmuziek.

Proefprojecten

In samenwerking met verschillende vervoersbedrijven werkt de overheid daarom in verschillende regio’s met proefprojecten die werken met de MaaS-technologie. Bijvoorbeeld in Utrecht met de reisapp Gaiyo en in Maastricht met app Via-Go. De komende jaren worden deze apps uitvoerig getest, daarna moet blijken hoe de apps landelijk toegepast kunnen worden. Hoe deze ontwikkelingen verder gaan moeten we afwachten. De Nationale Transportgids houdt het in de gaten.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Rijksoverheid, NS, Arriva Trouw, Otar, OV Magazine, RTV Noord
Beeld: Rijksoverheid, Arriva