FNV: Werkgevers beroepsgoederenvervoer bieden 160.000 medewerkers niets

FNV en de werkgeversorganisaties TLN en VVT spraken gister voor het eerst over een nieuwe cao voor de 160.000 mensen in het beroepsgoederenvervoer en de verhuur van mobiele kranen (vooral in de bouwsector). Willem Dijkhuizen, FNV-bestuurder Vervoer: “Ondanks dat het goed gaat en de werknemers in deze vitale sector zelfs meer uren dan ooit werken, willen de werkgevers daar niets tegenover stellen.” Dit meldt FNV. 

Dijkhuizen: “Wij gaan nu met onze achterban in gesprek over mogelijke verdere stappen. De medewerkers in de sector hebben na het uitbreken van de coronapandemie meteen hun verantwoordelijkheid genomen.” Dijkhuizen: “Op ons initiatief is bij de start van coronapandemie in maart gesproken over de ontstane situatie. Daarop hebben onze leden ingestemd de cao van 2019 ongewijzigd te laten doorlopen tot aan het einde van dit jaar.”

Groeiende sector

Na de lockdown blijkt dat de transportsector groeit. Dijkhuizen: “De pakketbezorging, de distributie voor de supermarkten zijn enorm gestegen. De werknemers werken juist extra veel uren en dat onder moeilijke omstandigheden. Nu willen de werkgevers niet alleen niets doen aan het loon, zelfs geen inflatiecorrectie, maar ook geen afspraken maken over het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Daar gaan we niet mee akkoord.”

Cabines

De 160.000 mannen en vrouwen komen door corona hun cabines niet meer uit. Dijkhuizen: “Ze mogen nergens meer binnen eten, zelfs een sanitaire stop zit er niet in. Belangrijker is dan dat het in de cabine goed geregeld is. Zo is het nu afhankelijk van je werkgever of je een standkachel of een airco in je cabine hebt, dat moet gewoon de standaard zijn.” De werkgevers willen daarnaast ook het pensioenakkoord, dat zij ook ondertekenden, niet uitvoeren.

De nieuwe cao moet ingaan op 1 januari 2021.

Door: Nationale Transportgids