ANWB: Informatie over slimme hulp in auto moet veel beter
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de automobilisten min of meer bekend is met de werking van hulpsystemen van de nieuwe auto. Slechts één vijfde van de ondervraagden bleek enige uitleg te hebben ontvangen van de autoverkoper. Sommige dealers geven een auto mee voor een proefrit zonder de koper te begeleiden, terwijl andere verkopers juist wél meerijden. Meer dan een kwart van de kopers had zich verdiept in het - vaak lijvige - instructieboekje, met daarin vaak informatie over meerdere versies van hulpsystemen. Dat er verschillende aanduidingen voor dezelfde systemen in omloop zijn maakt het automobilisten ook niet makkelijk.
Kopers beter informeren
Volgens de ANWB moeten fabrikanten automobilisten bij de aanschaf van de auto veel beter informeren over de mogelijkheden van het systeem. De autobranche kan meer verantwoordelijkheid nemen en kopers beter informeren, zo vindt de vereniging. Daarnaast roept de ANWB de overheid op met regelgeving te komen, zodat er meer uniformiteit komt in de werking en de diverse aanduidingen van hulpsystemen.
Het onderzoek is uitgevoerd in zes landen, waaronder in Nederland, door adviesbureau Royal Haskoning DHV, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en TNO. Er is gekeken of automobilisten weten hoe deze 'hulp in de auto' ook wel ADAS (Advanced Driver Assist Systems) werkt. Het gaat onder meer over adaptive cruise control, autonome noodremsystemen of rijstrookondersteuning.
Door: Nationale Transportgids
Beeld: ANWB