Oude auto’s en busjes vanaf 1 januari niet meer welkom in Afrika
De ILT deelt deze bevindingen met de milieudivisie van de Verenigde Naties (UNEP), die werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van het Afrikaanse wagenpark op het gebied van zowel uitlaatgassen als verkeersveiligheid.
Niet meer welkom
Uit het ILT-onderzoek blijkt ook dat meer dan 80 procent van de voertuigen die momenteel vanuit Nederland naar Afrika worden geëxporteerd, vanaf 1 januari 2021 niet meer welkom is in vijftien West-Afrikaanse landen. Ze sluiten de grenzen voor deze voertuigen om de luchtkwaliteit te verbeteren, omdat veel voertuigen van slechte kwaliteit zijn.
Inspecteur-Generaal Jan van den Bos van de ILT: “Nu West-Afrikaanse landen zo duidelijk aangeven oude en vervuilende auto’s niet meer te willen, is het belangrijk om er in Europees verband voor te zorgen dat deze auto’s ook niet meer vanuit Europa naar Afrika worden geëxporteerd. Als we alleen vanuit Nederland in actie komen, zal dit leiden tot uitwijkgedrag van exporteurs naar andere Europese havens en weinig bijdragen aan het oplossen van deze problematiek. Ons rapport geeft een belangrijk signaal dat snelle en gecoördineerde actie nodig is. De inzichten uit het ILT-onderzoek dragen hieraan bij.”
Sloop
In Nederland worden jaarlijks circa 500.000 gebruikte personenvoertuigen uit het kentekenregister geschreven. Van deze auto’s en busjes gaat meer dan de helft naar het buitenland. Hieronder vallen circa 80.000 voertuigen die qua emissieklasse en leeftijd in Nederland normaal op de sloop belanden. Ruim een kwart hiervan (ruim 20.000) komt in Afrika terecht.
Door: Nationale Transportgids