Met Frites-express CO2-uitstoot verminderen en druk op wegen verlagen
Kloosterboer heeft samen met fritesmaker McCain de frites-express opgezet. Eerder reden jaarlijks 4.500 keer vrachtwagens vanaf de productielocatie van McCain in het Zeeuwse Lewedorp naar het distributiecentrum van Kloosterboer in Lelystad. Ook werden nog eens 2.500 ritten uitgevoerd vanuit Rotterdam naar Lelystad om containers te laden. Nu levert McCain volle containers rechtstreeks bij Kloosterboer Vlissingen aan voor transport per binnenschip naar Lelystad. Vanuit Lelystad gaan volle containers per schip naar Rotterdam. Daarnaast worden vanuit Lelystad weer containers van lokale ui- en aardappel producenten per schip vervoerd richting Vlissingen voor verder transport naar Afrika.
Verplaatsing naar het water
“De frites-express laat zien dat je goederen ook goed met een binnenvaartschip in plaats van een vrachtwagen kunt vervoeren. Een mooie, nieuwe samenwerking waarbij we met verladers en vervoerders de verplaatsing van de weg naar het water waarmaken”, vertelt minister Van Nieuwenhuizen. “Ook in Zuid-Holland zullen de komende jaren veel wegen, tunnels en bruggen worden gerenoveerd. Om de druk op de wegen te verminderen scheelt het duizenden vrachtwagens op de weg als meer containers over water worden vervoerd”, voegt gedeputeerde Floor Vermeulen eraan toe.
Investeren in overslagterminals
Zuid-Holland trekt samen op met de collega-provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, het rijk, verladers en vervoerders om modal shift tot een succes te maken. Het doel is landelijk de komende jaren 2.000 containers per dag van vrachtwagens naar schepen te verplaatsen. Om de sector te verleiden worden onder meer binnenvaartlijndiensten opgezet en geïnvesteerd in overslagterminals.
Door: Nationale Transportgids