BOVAG: Minder registraties personenauto's in september, daling zet door

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s is in september van dit jaar met 21,9 procent gedaald ten opzichte van 2019. Dit blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Over het gehele jaar zijn er in totaal 248.362 nieuwe auto’s geregistreerd. Volgens de belangenorganisaties zet de daling in verkopen de verduurzaming van het wagenpark in Nederland verder onder druk. Dit meldt BOVAG.  

De coronacrisis laat diepe sporen na in de autobranche. Het consumentenvertrouwen is laag en ondernemers zijn voorzichtig met het aangaan van nieuwe contracten. In totaal werden er afgelopen maand 29.434 nieuwe auto’s geregistreerd ten opzichte van 37.706 personenauto’s in september afgelopen jaar. De branche stevent hiermee af op een dieptepunt in registraties. BOVAG en RAI Vereniging verwachten einde van dit jaar in totaal zo’n 20 procent minder auto’s te registreren dan in 2019, 350.000. Dit aantal hangt echter sterk af van de ontwikkelingen rondom het coronavirus, dat momenteel in heel Europa steeds meer de kop opsteekt. 

Verduurzaming

De daling in nieuwe registraties heeft niet alleen gevolgen voor de autobranche. Het zet bovenal de verduurzaming van het wagenpark verder onder druk. Door jarenlange dalende nieuwverkopen is de gemiddelde leeftijd van het rijdend wagenpark in Nederland inmiddels opgelopen naar elf jaar begin 2020 (CBS). Tien jaar geleden lag die leeftijd nog op 8,9 jaar. En nieuwe auto’s zijn aanzienlijk schoner en zuiniger dan oude.

Emissiedoelen halen

Ondanks dat de coronacrisis voor een dip zorgt in de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2, staat het belang om de uitstoot op de middellange en lange termijn te verminderen nog steeds voorop. Die reductiedoelstellingen halen wij niet door alleen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar juist ook met de verkoop van alternatieve schone, zuinige technieken. Maar in Nederland ontmoedigt de almaar stijgende aanschafbelasting (BPM) juist de koop van een nieuwe auto, waardoor milieu en klimaat het onderspit delven en Nederland in Europees verband steeds verder achterop raakt. Dat betekent dat Nederland komende jaren steeds harder moet gaan lopen om alsnog haar emissiedoelen te behalen.

Door: Nationale Transportgids