Extreme hitte in 2019 zorgt voor stijging vrachtwagen-incidenten
De verklaring voor de stijging van de cijfers wordt volgens de STIMVA gezocht is de groei van de economie dat heeft geleid tot meer wegtransport. Daarnaast speelde de extreme hitte van 2019 een rol. Tijdens dagen met ongebruikelijke hitte waren er bijna twee keer zoveel pechgevallen onder vrachtauto’s. Dat kwam vooral door bandenpech.
Buitenlandse chauffeurs
Dat buitenlandse chauffeurs verantwoordelijk zijn voor veel ongelukken, wordt niet bevestigt in het STIMVA-rapport. Bij bijna twee derde van alle gemelde vrachtauto-incidenten is een Nederlandse chauffeur betrokken. In 9 procent van de gevallen is de chauffeur Pools, in 4 procent is de chauffeur een Roemeen en in eveneens 4 procent van de gevallen is het een Duitser.
Bergingen
Ondanks de vermeerdering van het aantal ongelukken onder vrachtwagens, lukt het bergers wel steeds vaker om de weg snel vrij te maken voor het verkeer. Was in 2016 nog 49 procent van de bergingen binnen een uur afgehandeld, in 2019 was dat al 56 procent.
Door: Nationale Transportgids