Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transport en Logistiek Nederland wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Volgens de organisatie zijn vertragingen bij terminals en depots al té lang de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Dit meldt TLN. 

Volgens Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer gaat het op verschillende punten volledig mis: “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Onwerkbare situaties

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets”, aldus De Rijcke. “Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Veranderingen

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus De Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

Door: Nationale Transportgids
 

16 april '24 (15:15)

Kabinet wil strengere regels voor onder andere scootmobielen

De regels rond scootmobielen en andere voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking moeten strenger, vindt het kabinet. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij werkt aan een nieuw "kader voor gehandicaptenvoertuigen". Harbers overweegt de voertuigen op te splitsen in een snellere en een langzamere categorie.

16 april '24 (13:45)

Acht jaar gevangenisstraf voor doodrijden gezin in Rotterdam

De 30-jarige Suraj A. uit Den Haag is veroordeeld tot acht jaar gevangenisstraf voor het veroorzaken van het dodelijke ongeluk dat op tweede kerstdag 2022 in Rotterdam een gezin het leven kostte.

16 april '24 (12:16)

Ongeluk met vrachtwagen bij Den Oever: Afsluitdijk in beide richtingen dicht

De Afsluitdijk (A7) is dinsdag in beide richtingen dicht, meldt de ANWB rond het middaguur. De afsluiting is het gevolg van een aanrijding tussen een vrachtwagen en een auto in de buurt van de Stevinsluizen bij Den Oever, laat een woordvoerder van ANWB Verkeersinformatie weten. Daarbij is volgens hem iemand gewond geraakt.

16 april '24 ( 7:00)

KNMI waarschuwt: vanochtend nog zware windstoten in Zeeland en Zuid Holland

In het zuidwestelijk kustgebied komen in de eerste helft van dinsdagochtend zware windstoten voor. Het KNMI waarschuwt dat vooral fietsers, zowel geladen als lege vrachtwagens en auto's met caravan of aanhanger er last van kunnen hebben. De zware windstoten hebben een sterkte van 75 tot maximaal 90 kilometer per uur.

16 april '24 ( 6:00)

Vandaag uitspraak over verkeersongeval in Rotterdam dat gezin het leven kostte

De rechtbank in Rotterdam doet dinsdag uitspraak in de zaak tegen de 30-jarige Suraj A. uit Den Haag, die wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval dat op tweede kerstdag 2022 in Rotterdam een gezin het leven kostte. Het Openbaar Ministerie acht het bewijs voor driemaal doodslag bewezen en eiste twaalf jaar cel. "De verdachte heeft zijn auto als wapen gebruikt", aldus de officier van justitie.

15 april '24 ( 6:00)

Verdachte dodelijk verkeersongeval Oud Gastel vandaag voor de rechter

De rechtbank in Breda behandelt maandag de strafzaak tegen de 28-jarige Omar E., die wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval in het Noord-Brabantse Oud Gastel waarbij vier doden vielen.

12 april '24 ( 9:30)

Hoofdrijbaan dicht na botsing twee touringcars en auto op A10

Op de A10 in de richting van Utrecht zijn vrijdagochtend bij Amsterdam Overamstel twee touringcars en een auto op elkaar gebotst. De hoofdrijbaan is dicht, omdat er een traumahelikopter moet landen, meldt de ANWB. Omstreeks 09.15 uur zorgde dat voor zo'n tien minuten vertraging.

12 april '24 ( 8:59)

Verkeersproef in Amsterdam: snelle fietsers naar de rijbaan

In Amsterdam worden de fietspaden steeds drukker. Daarnaast is sprake van grotere snelheidsverschillen tussen voertuigen, vooral vanwege de komst van snellere elektrische fietsen. Hierdoor wordt het verkeer op de fietspaden onveiliger. De gemeente Amsterdam meldt dat zij start met een proef waarbij snelle fietsers naar de rijbaan mogen.

12 april '24 ( 7:00)

Nederlandse export daalt: ook minder transportmiddelen uitgevoerd

De Nederlandse goederenexport is in februari met 3,6 procent gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vooral minder aardolieproducten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen uitgevoerd dan een jaar eerder.

11 april '24 (16:00)

Na doorstart verkoopt VanMoof weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.