Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transport en Logistiek Nederland wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Volgens de organisatie zijn vertragingen bij terminals en depots al té lang de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Dit meldt TLN. 

Volgens Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer gaat het op verschillende punten volledig mis: “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Onwerkbare situaties

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets”, aldus De Rijcke. “Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Veranderingen

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus De Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

Door: Nationale Transportgids
 

11 juli '25 (14:20)

Eerste zelfrijdende bus in Nederland op de openbare weg

Reizigers voor het ritje tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport kunnen binnenkort in een zelfrijdende bus stappen. Het is volgens het samenwerkingsverband met onder meer de RET, Rotterdam The Hague Airport en gemeente Rotterdam voor het eerst dat een automatisch rijdende bus op de openbare weg rijdt in Nederland.

11 juli '25 (14:20)

Acht lichtgewonden bij botsing tussen trams in Rotterdam

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

11 juli '25 (14:20)

Tieman wil lappendeken aan fietsregels voorkomen

Minister Robert Tieman (Infrastructuur) wil niet dat er een "lappendeken" aan fietsregels ontstaat. Daarmee reageert hij op het plan van de gemeente Enschede om fatbikes uit de binnenstad te weren. "We moeten het wel allemaal begrijpbaar houden, niet dat je de grens overgaat van een gemeente en daar ineens andere regels gelden," aldus de BBB-bewindsman.

11 juli '25 (13:07)

Veiliger verkeer rondom basisscholen gemeente Westland door vernieuwde schoolzones

De afgelopen maanden zijn schoolzones rondom basisscholen in de gemeente Westland vernieuwd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dankzij nieuwe, herkenbare markeringen, straatmeubilair en oversteekplaatsen zijn deze zones veiliger en overzichtelijker gemaakt voor kinderen, ouders en automobilisten. Daarover bericht de gemeente Westland.

11 juli '25 (11:30)

Verkeershinder op de A4, een uur file tot einde zomervakantie is mogelijk

Houd rekening met ernstige verkeershinder als je deze zomer naar Amsterdam of Schiphol gaat. De A4 gaat vanaf vrijdagavond 11 juli op de schop en dit duurt tot 20 augustus. Automobilisten moeten in beide rijrichtingen rekening houden met een uur extra reistijd. Dat meldt Omroep West.

11 juli '25 ( 8:32)

Ook Hoogeveen wil verbod op fatbikes in stadscentrum

De gemeenteraad van Hoogeveen heeft donderdagavond voor een plan gestemd om fatbikes uit het stadscentrum te weren. De Drentse gemeente treedt daarmee in de voetsporen van Enschede, waar eerder deze week een vergelijkbare motie werd aangenomen.

11 juli '25 ( 8:32)

Rode Kruis: houd op reis rekening met extreem weer

Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die naar het zuiden van Europa gaan zich goed voor te bereiden. Met bosbranden en heel hoge temperaturen ligt een noodsituatie deze zomer op de loer, stelt de organisatie.

11 juli '25 ( 8:32)

Verzekeraars merken forse stijging aantal autodiefstallen

Het aantal autodiefstallen is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen. Volgens nieuwe cijfers van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) gaan criminelen steeds geraffineerder te werk. Ook verdwijnen er vaker auto's naar Afrikaanse landen.

11 juli '25 ( 7:58)

Noodlottig ongeval in Eindhoven: auto schept fietsers

Afgelopen nacht is een 19-jarige fietser overleden op de Kanaaldijk-Zuid in Eindhoven. Hij werd daar geschept door een auto. Dat meldt Hart van Nederland.

10 juli '25 (14:07)

Vijf weken geen gemotoriseerd verkeer op Amstelveenseweg

De Amstelveenseweg onder het viaduct van de A10 gaat meer dan vijf weken dicht voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting duurt van vrijdagavond 11 juli 2025 (de start van de zomervakantie in Noord-Holland) tot woensdag 20 augustus (wanneer SAIL Amsterdam begint). Fietsers en voetgangers kunnen langs de werkzaamheden. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.