Scania introduceert nieuwe plug-in hybride truck
Na de lancering van Scania's eerste hybride truck in 2014 is het klimaatbewustzijn steeds meer naar voren gekomen, terwijl de technologie een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. De plug-in hybride is daarom een goede optie in het stadsvervoer voor toepassingen zoals het afleveren van goederen, het ophalen van afval, kippers, haakarmsystemen en brandweer- en reddingsdiensten.
Brug tussen technologieën
"De integratie van de hybride truck in het wagenpark van transporteurs is ongetwijfeld de eenvoudigste manier om ervaring op te doen met het bedienen van elektrische voertuigen", aldus Anders Lampinen, Scania Director New Technologies. "Als brug tussen de verschillende technologieën kan dit helpen om waardevolle ervaring op te doen met het geleidelijk uitbreiden van het wagenpark naar een groter aandeel elektrische voertuigen."
Opladen
Scania's plug-in hybride truck is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met een DC-lading van 95 kW worden de drie batterijen in ongeveer 35 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.
Met de nieuwe batterijen met een hogere energiedichtheid - elk van de drie packs heeft een geïnstalleerd vermogen van 30 kWh voor een totaal van 90 kWh - kan de truck in een elektrische modus tot 60 kilometer rijden, afhankelijk van het bruto totaalgewicht, de topografie en het type carrosserie. Daarnaast kan het opladen worden uitgevoerd terwijl de truck geparkeerd staat om te laden of te lossen, of terwijl de chauffeur pauze neemt.
Gebruik in de stad
De Scania plug-in hybride truck is leverbaar met de cabine van de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities.
Door: Nationale Transportgids