Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN waarschuwt: voorkom chaos bij Brexit en bereid je voor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Als bedrijven zich niet op tijd voorbereiden op de Brexit, dreigt er chaos bij de grenzen te ontstaan, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Met grote gevolgen voor de gehele logistieke keten. Dat scenario voorkomen is een gemeenschappelijke opgave, zo meldt TLN.

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen nu nog over een handelsovereenkomst. Wat daar het resultaat van wordt, weten we niet. “Maar we weten heel veel al wél”, vertelt Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN. “Deal of geen deal, Brexit is een feit en daar ontkom je straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar je straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen je nú al kan treffen.”

Zwakke schakel

Toch hebben veel ondernemers dat nog niet gedaan. Uit navraag onder logistieke partners blijkt dat 20 procent nog niet is voorbereid. Dat beeld herkent Eric Postulart van Ewals Cargo Care en vicevoorzitter van de TLN-deelmarkt Ferrytransport:  “Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supply chain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is, die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug.”

Chaos

Die nalatigheid kan grote gevolgen hebben voor de logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of ENS kom je straks simpelweg de boot niet op, benadrukt Postulart. “Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens ontkom je niet aan een enorme chaos”, waarschuwt hij. “Het gaat niet enkel om de export en import, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T-1 documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten. We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain.”

Gemeenschappelijke opgave

Dat voorkomen is dan ook een gemeenschappelijke opgave. “We moeten als logistieke sector zelf de verantwoordelijkheid nemen. Want de Brexit raakt ons allemaal”, aldus Elmer de Bruin. Eric Postulart voegt daar aan toe: “Of je nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig je supply chain. Denk vooral niet ‘die zal wel voorbereid zijn’, want in veel gevallen is dat dus niet zo.”

Door: Nationale Transportgids

04 juli '25 (14:39)

In oktober vier weken werkzaamheden aan N348 (Eefde-Gorssel)

De provincie Gelderland voert in oktober 2025 werkzaamheden uit aan de Zutphenseweg (N348) vanaf de Quatre Brasweg tot aan de rotonde bij Eefde. De weg is dan vier weken afgesloten. Daarover bericht de provincie Gelderland.

04 juli '25 ( 9:01)

Bestuurder scootmobiel gewond na botsing met vrachtwagen in Haarlem

Donderdag 3 juli 2025 is in Haarlem een scootmobielbestuurder gewond geraakt door een botsing met een vrachtwagen. Het ongeval gebeurde omstreeks 10.00 uur aan de A. Hofmanweg. Dat meldt Noordhollands Dagblad.

03 juli '25 (14:14)

Verkeer kan weer over Afsluitdijk rijden

Het verkeer kan donderdagochtend weer gebruikmaken van de Afsluitdijk, meldt Rijkswaterstaat. Door een storing aan een brug over de Stevinsluizen werd de Afsluitdijk donderdag enige tijd in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

03 juli '25 (14:14)

Tweedehandsautoverkoop stijgt: groei elektrische auto's zwakt af

De verkoop van tweedehands auto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

03 juli '25 (12:15)

Weg langs World Forum langer afgesloten vanwege NAVO-top

Voor het gewone verkeer gaat de Johan de Wittlaan in Den Haag later open dan gepland. Sinds april 2025 is de weg afgesloten en dat was eigenlijk de bedoeling voor de NAVO-top die onlangs werd gehouden. Auto’s en vrachtwagens zouden begin augustus weer over de weg kunnen rijden, maar dat gaat waarschijnlijk nog een paar weken langer duren. Dat meldt Omroep West.

03 juli '25 ( 9:34)

Afsluitdijk opnieuw in beide richtingen gesloten, weer een storing bij de Stevinsluizen

Het verkeer kan in beide richtingen niet over de Afsluitdijk. In de brug bij de Stevinsluizen bij Den Oever is een technisch probleem geconstateerd. De Afsluitdijk was dinsdag 1 juli ook al dicht tussen Noord-Holland en Friesland vanwege technische problemen. Dat meldt NH Nieuws.

03 juli '25 ( 8:44)

ANWB verwacht vanaf vrijdag grote drukte op wegen

Op de Nederlandse wegen wordt het vrijdag en de rest van het weekend flink druk door het begin van de zomervakantie in het zuiden van het land, verwacht de ANWB. Het verkeer kan vrijdag vanaf het middaguur al vastlopen.

03 juli '25 ( 8:04)

Bestelauto ramt twee vrachtwagens bij Sint Annaland

Dinsdag 1 juli 2025 is bij Sint Annaland in Zeeland een bestuurder van een bestelauto tegen de achterkant van twee vrachtwagens gereden. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. Dat meldt HVZeeland.nl.

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.