Veel eenzijdige ongelukken met fietsers in Groningen, vooral ouderen

Fietsers en bromfietsers hebben grote kans gewond te raken als zij betrokken zijn bij een ongeval. Bijna een derde van deze slachtoffers in de provincie Groningen is 70 jaar of ouder. Daarnaast zijn er relatief veel ongevallen met bromfietsen en scooters onder 16- en 17-jarigen. Dat blijkt uit onderzoek naar verkeersongevallen onder fietsers, voetgangers, bromfietsers en scooterrijders in de provincie Groningen van het UMCG, het Acute Zorgnetwerk Noord Nederland (AZNN) en de provincie. Dit meldt de provincie Groningen.

In de provincie Groningen belandden tussen 2014 en 2018 in totaal 1559 voetgangers, fietsers, scooterrijders en bromfietsers door een ongeval in een ziekenhuis. De meeste van deze ongelukken (85 procent) vonden plaats binnen de bebouwde kom en in de stad Groningen. In de hele provincie kwamen ongelukken met de fiets (75 procent) het vaakst voor. Daarna volgden voetgangers (12 procent) en scooters (10 procent). Bij 59 procent van alle ongevallen was er geen andere weggebruiker bij betrokken. De belangrijkste oorzaken van de ongevallen zijn: geen voorrang verlenen (14 procent), alcohol- of drugsgebruik (11 procent), de fiets of scooter niet onder controle hebben (9 procent) of een aanrijding met een andere weggebruiker (9 procent).

Verschil in leeftijd en letsel

Uit het onderzoek blijkt verder dat jonge kinderen vooral betrokken zijn bij ongevallen met andere weggebruikers. Vaak steken ze plotseling over en krijgen of geven geen voorrang. Bij oudere verkeersdeelnemers komen vaker eenzijdige ongevallen voor. 60-plussers zijn relatief vaak betrokken bij een eenzijdig ongeval, waarbij ze ernstig gewond raken. Een licht ongeluk kan bij hen al ernstige verwondingen opleveren. Jongeren lopen vaker meerdere verwondingen op, maar die zijn dan vaak minder ernstig.

Uitvoeringsprogramma fiets

In oktober presenteert de provincie Groningen een nieuw Uitvoeringsprogramma Fiets met daarin concrete maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid voor fietsers tot en met 2023. Het gaat daarbij om zowel maatregelen op het gebied van infrastructuur als op het gebied van educatie.

Door: Nationale Transportgids