Jaarlijks 80 doden door ongevallen met vrachtwagens, vaak door vermoeidheid

Elk jaar overlijden ruim 80 mensen naar aanleiding van een verkeersongeval met een vrachtwagen, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Vermoeidheid bij de vrachtwagenchauffeur blijkt regelmatig de oorzaak van deze ongelukken te zijn. En dit heeft weer alles te maken met het gebrek aan stand-airco’s, aldus de chauffeurs zelf. Dit meldt De Monitor.

In de periode tussen 2009 en 2018 werden er jaarlijks gemiddeld ruim 80 verkeersdoden in ongevallen met vrachtwagens geregistreerd, waarvan gemiddeld zes onder inzittenden van de vrachtwagen zelf en 74 onder de inzittenden van het andere voertuig. In 2018, het meest recente jaartal uit het onderzoek, ging het zelfs om 88 verkeersdoden.

Vermoeidheid

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is verminderde alertheid door vermoeidheid bij vrachtwagenchauffeurs een belangrijke oorzaak van deze ongelukken. Een rapport van de OVV geeft aan dat slaperigheid bij vrachtwagenchauffeurs een rol speelt bij zeker 10 tot 25 procent van de verkeersongevallen met vrachtwagens. Een gebrek aan geschikte rustplaatsen langs de snelwegen is hier op van invloed, maar ook de temperatuur in cabines gedurende de nacht is een belangrijke factor.

Stand-airco

In de cabine van een vrachtwagen zonder stand-airco kan het op hete dagen ’s nachts ontzettend warm worden. Dit zorgt er voor dat vrachtwagenchauffeurs door de hitte slecht slapen en de volgende dag vermoeid, en dus minder alert, weer de weg op gaan. Uit een enquête van CNV Vakmensen blijkt dat in de zomer van 2019 slechts 20 procent van de chauffeurs een stand-airco in de cabine had. Van deze groep vindt maar liefst 97 procent de stand-airco zo belangrijk dat ze niet meer zonder zouden willen. Vier op de tien chauffeurs zonder stand-airco heeft wel eens bij de werkgever gevraagd om deze voorziening, maar hier wordt bijna altijd negatief op gereageerd: het is te duur, onzin of niet nodig. Zo goed als alle chauffeurs (95 procent) wil dat nieuwe vrachtwagens standaard voorzien worden van een stand-airco.

Aschwin Cannoo, internationaal vrachtwagenchauffeur, gaat nog een stapje verder, en uit daarmee een breed gedeelde wens: “We willen dat de stand-airco wettelijk verplicht wordt. Niet alleen omdat dat voor de chauffeurs comfortabeler is, maar ook vanwege de verkeersveiligheid.”

Door: Nationale Transportgids