Kuchschermen in bussen van Arriva, persoonlijk contact weer mogelijk

De eerste bussen van Arriva zijn sinds deze week voorzien van een kuchscherm. Door de aanwezigheid van een scherm stappen reizigers weer voor in zodat ze daar kunnen inchecken en betalen. Het is de bedoeling dat binnen twee maanden alle Arriva-bussen een kuchscherm hebben. Dit meldt Arriva. 

Bussen die een kuchscherm hebben, rijden gewoon in de dienstregeling. Omdat Arriva nu nog in de installatiefase zit, komt het voor dat reizigers in de ene bus wel voor mogen instappen en in de andere nog niet. Het is voor de reizigers dus even extra opletten of de voordeur of achterdeur opengaat bij de haltes. De eerste bussen die zijn voorzien van een kuchscherm rijden in de Achterhoek. 

TNO onderzoek

Alle OV-bedrijven besloten aan het begin van de coronacrisis om reizigers alleen via de achteringangen te laten in- en uitstappen. Door het afsluiten van de voordeur en de eerste rij stoelen, konden buschauffeurs op die manier voldoende afstand houden van reizigers en hun werk verantwoord uitvoeren. OV-NL gaf onderzoeksinstituut TNO enkele maanden geleden opdracht om onderzoek te doen naar het effect van kuchschermen. TNO concludeerde in haar onderzoek dat het aanbrengen van een kuchscherm de verspreiding van grote druppels via hoesten en niezen minimaliseert en het mogelijk maakt de voordeur van bussen verantwoord te openen. Voor de chauffeur neemt daarnaast ook het risico op blootstelling via de kleine zwevende druppelkernen (aerosolen) aantoonbaar af.

Start inbouw

Deze week is Arriva gestart met de inbouw van kuchschermen in alle bussen. De kuchschermen zijn geleverd door Steinfort Glas uit Franeker. Onder meer in de techniekwerkplaats in Doetinchem zijn de monteurs druk bezig met de installatie. De voorste rij stoelen achter de chauffeur blijft niet beschikbaar voor reizigers. Op die manier blijft de afstand tussen chauffeur en passagiers gewaarborgd.

Mondkapjes

Door de aanwezigheid van kuchschermen en het openen van de voordeur, is er weer persoonlijk contact tussen de chauffeur en de reiziger. Daarnaast bevordert het openen van de voordeur de natuurlijke ventilatie in de bus. Reizigers kunnen weer een ticket kopen bij de chauffeur en deze kan reizigers zonder mondkapje erop wijzen dat dit verplicht is in het openbaar vervoer.

Door: Nationale Transportgids