Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kuchschermen in bussen van Arriva, persoonlijk contact weer mogelijk

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De eerste bussen van Arriva zijn sinds deze week voorzien van een kuchscherm. Door de aanwezigheid van een scherm stappen reizigers weer voor in zodat ze daar kunnen inchecken en betalen. Het is de bedoeling dat binnen twee maanden alle Arriva-bussen een kuchscherm hebben. Dit meldt Arriva. 

Bussen die een kuchscherm hebben, rijden gewoon in de dienstregeling. Omdat Arriva nu nog in de installatiefase zit, komt het voor dat reizigers in de ene bus wel voor mogen instappen en in de andere nog niet. Het is voor de reizigers dus even extra opletten of de voordeur of achterdeur opengaat bij de haltes. De eerste bussen die zijn voorzien van een kuchscherm rijden in de Achterhoek. 

TNO onderzoek

Alle OV-bedrijven besloten aan het begin van de coronacrisis om reizigers alleen via de achteringangen te laten in- en uitstappen. Door het afsluiten van de voordeur en de eerste rij stoelen, konden buschauffeurs op die manier voldoende afstand houden van reizigers en hun werk verantwoord uitvoeren. OV-NL gaf onderzoeksinstituut TNO enkele maanden geleden opdracht om onderzoek te doen naar het effect van kuchschermen. TNO concludeerde in haar onderzoek dat het aanbrengen van een kuchscherm de verspreiding van grote druppels via hoesten en niezen minimaliseert en het mogelijk maakt de voordeur van bussen verantwoord te openen. Voor de chauffeur neemt daarnaast ook het risico op blootstelling via de kleine zwevende druppelkernen (aerosolen) aantoonbaar af.

Start inbouw

Deze week is Arriva gestart met de inbouw van kuchschermen in alle bussen. De kuchschermen zijn geleverd door Steinfort Glas uit Franeker. Onder meer in de techniekwerkplaats in Doetinchem zijn de monteurs druk bezig met de installatie. De voorste rij stoelen achter de chauffeur blijft niet beschikbaar voor reizigers. Op die manier blijft de afstand tussen chauffeur en passagiers gewaarborgd.

Mondkapjes

Door de aanwezigheid van kuchschermen en het openen van de voordeur, is er weer persoonlijk contact tussen de chauffeur en de reiziger. Daarnaast bevordert het openen van de voordeur de natuurlijke ventilatie in de bus. Reizigers kunnen weer een ticket kopen bij de chauffeur en deze kan reizigers zonder mondkapje erop wijzen dat dit verplicht is in het openbaar vervoer.

Door: Nationale Transportgids

07 mei '24 ( 8:23)

Elsbroekerbrug op Leimuiderweg (N207) enkele dagen afgesloten

Van vrijdag 24 mei (21.00 uur) tot maandag 27 mei (05.00 uur) 2024 vervangt Provincie Noord-Holland de voegen van de Elsbroekerbrug op de Leimuiderweg (N207). Gedurende deze periode is de brug afgesloten voor al het verkeer. Daarover bericht Provincie Noord-Holland.

07 mei '24 ( 6:00)

Voetgangster in Eindhoven aangereden door ME-bus

In Eindhoven is maandagavond een voetgangster aangereden door een busje van de Mobiele Eenheid (ME). Het ongeluk gebeurde rond 22.30 uur. De vrouw kwam onder de ME-bus terecht toen ze wilde oversteken op de Vestdijk in het centrum van de Brabantse plaats. Ze is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

06 mei '24 (12:15)

Iets lagere prijzen bij de benzinepomp

De prijzen aan de pomp dalen licht, volgens brandstofdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. De olieprijzen maakten vorige week de grootste daling sinds februari door, die kwam op het moment dat de risico's op verdere escalatie van de conflicten in het Midden-Oosten afnamen. Maandag veerden de olieprijzen weer wat op.

06 mei '24 (10:15)

31.000 kentekenhouders kregen in 2023 minstens tien verkeersboetes

Zo'n 31.000 kentekenhouders kregen vorig jaar tien of meer verkeersboetes, dat meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) maandag na een beroep op de Wet Open Overheid door BNR. De voorgaande twee jaren schommelde dit aantal ook al rond de 30.000.

06 mei '24 ( 8:30)

Damrak: aandacht voor resultaten bezorger PostNL

Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht maandag onder meer uit naar de resultaten van PostNL. De post- en pakketbezorger zag afgelopen kwartaal de omzet licht dalen. Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder. Topvrouw Herna Verhagen sprak van een lastige omgeving voor het bedrijf in het eerste kwartaal met stijgende kosten, vooral voor lonen. De vooruitzichten voor het hele jaar bleven wel onveranderd.

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.