Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe Beulas Glory op Scania chassis voor Peter van der Meer

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Peter van der Meer is een kilometervreter. Voor 150.000 kilometer per jaar draait hij zijn hand niet om. Dat gaat hij vanaf nu doen met een splinternieuwe Beulas Glory op Scania chassis. Hij haalde de touringcar in juni op bij de Beulasfabrieken in Spanje, waarna de laatste aanpassingen bij Scania Amsterdam zijn gedaan. Veel gebruik heeft hij er vanwege het coronavirus echter nog niet van kunnen maken. Dit meldt Scania.

Het zijn voorlopig korte ritjes waar Peter van der Meer het mee moet doen en dus kan hij ook nog niet van de voordelen van de zonnepanelen op het voertuig genieten, die hem straks zo'n vijf procent brandstof gaan besparen.

Specificaties

De Beulas Glory is gebouwd op een Scania 6x2*4 chassis voorzien van de Scania 6 cilinder lijn motor met 490 pk, uiteraard in Euro 6. De DC13-125 motor met Scania's Commonrail XPI is tevens geschikt voor HVO en biodiesel. Op verzoek van Peter van der Meer heeft Beulas een geheel nieuw ontworpen motorklep gemonteerd met luchtsleuven die de koeling van de Euro 6 motor ten goede komen.

Keuze voor Scania chassis

De keuze van Van der Meer voor een Scania chassis is gebaseerd op zijn ervaring met het zuinige verbruik van de Scania motoren. Het werd voor hem nogmaals bevestigd met de rit van Beulas in Spanje naar huis. “We hebben stevig doorgereden maar verbruikten desondanks maar zo'n 22,5 liter per honderd kilometer. Met de door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit waarmee de dynamo wordt ontlast, hoop ik straks zelfs onder de twintig liter per honderd kilometer te komen”, vertelt Peter van der Meer enthousiast.

Het Scania chassis onder deze vijftien meter lange Beulas Glory heeft een hydraulische gestuurde laatste as waarmee de touringcar zich uitermate vriendelijk door het verkeer laat loodsen. De krachtige 490 pk motor met een koppel van 2.550 Nm zorgt in combinatie met de Scania Opticruise (12 versnellingen) voor een soepel en comfortabel rijgedrag. Het Scania buschassis (6x2*4) is daarbij uitgerust met de Retarder R3500 met vrijloop. In combinatie met Scania's Active Predition (ondersteuning voor het schakelen en motorvermogen via GPS) zorgt de vrijloop in vooral heuvelachtig terrein voor extra brandstofbesparing.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.