Van Dijk Logistics tevreden met Scania’s op bio-LNG

Van Dijk Logistics in Venray rijdt sinds vorig jaar zo succesvol met twee Scania G410 trekkers op bio-LNG dat hij begin dit jaar nog drie Scania’s op LNG in gebruik nam. In het najaar moeten er weer vijf volgen. Daarmee zet Van Dijk binnen twee jaar nagenoeg zijn hele Nederlandse vloot over op Scania LNG-trucks. Zijn doel: zero-CO2-uitstoot voor zijn hele wagenpark. Dit meldt Scania. 

“Het is mijn visie om geheel zonder CO2-uitstoot te transporteren. Niet omdat mijn klanten daarop aandringen maar omdat ik het wil”, vertelt directeur John van Dijk. “Wij rijden al jarenlang intermodaal via het spoor op Italië met schuifzeilcontainers. Het grootste deel van onze transportkilometers is dus al elektrisch. Maar het vóór en nátransport gaat nog te vaak op diesel. Dat wil ik anders.”

Die kans komt in 2019 als Van Dijk samen met Rolande en Scania kan meedoen aan een EU-praktijkproef voor bio-LNG. “De EU heeft subsidie en in ruil daarvoor moet ik alle data die we tijdens de proef genereren, delen met Brussel.”

Veel geleerd

De eerste twee bio-LNG Scania’s van Van Dijk zijn in feite één groot living lab. “Het zijn rollende testopstellingen en we hebben er veel van geleerd”, geeft Van Dijk toe. “Om te beginnen dat je met het juiste materieel het break even punt bij LNG veel meer naar beneden kunt brengen dan we tot nu toe dachten. Bij mij ligt dat nu op 95.000 kilometer. De optimalisering van de juiste cabinelengte in combinatie met de negen tons vooras zorgt ervoor dat ik met één as minder toch veilig met 50 ton kan rijden. En dat doen wij veel want wij zijn de grootste tegelvervoerder van Nederland.”

Scania G410

Van Dijk koos aanvankelijk voor X-sturende assen omdat hij 410 pk niet overdreven veel vond voor 50 ton. “Ik was bang voor meer verbruik omdat de zwaar beladen trailer met wide spreadassen meer wringt. Ik had best wel wat meer pk’s gewild. Maar de Scania G-cabine past zo optimaal in ons concept dat we toch voor Scania zijn gegaan. Bovendien wees de Scaniadealer terecht op het hoge koppel van de 410 pk LNG-motor.”

Geslaagde proef

De resultaten van de proef op bio-LNG zijn in combinatie met de geoptimaliseerde configuratie zo goed, dat Van Dijk begin dit jaar nog drie LNG trekkers volgens hetzelfde concept in gebruik neemt. “Op die trucks zit geen subsidie meer maar we hebben er toch een gezonde businesscase mee. En dan heb ik nog niet eens voordeel van de Maut of tanken in België.”

Door: Nationale Transportgids