Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Dijk Logistics tevreden met Scania’s op bio-LNG

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Van Dijk Logistics in Venray rijdt sinds vorig jaar zo succesvol met twee Scania G410 trekkers op bio-LNG dat hij begin dit jaar nog drie Scania’s op LNG in gebruik nam. In het najaar moeten er weer vijf volgen. Daarmee zet Van Dijk binnen twee jaar nagenoeg zijn hele Nederlandse vloot over op Scania LNG-trucks. Zijn doel: zero-CO2-uitstoot voor zijn hele wagenpark. Dit meldt Scania. 

“Het is mijn visie om geheel zonder CO2-uitstoot te transporteren. Niet omdat mijn klanten daarop aandringen maar omdat ik het wil”, vertelt directeur John van Dijk. “Wij rijden al jarenlang intermodaal via het spoor op Italië met schuifzeilcontainers. Het grootste deel van onze transportkilometers is dus al elektrisch. Maar het vóór en nátransport gaat nog te vaak op diesel. Dat wil ik anders.”

Die kans komt in 2019 als Van Dijk samen met Rolande en Scania kan meedoen aan een EU-praktijkproef voor bio-LNG. “De EU heeft subsidie en in ruil daarvoor moet ik alle data die we tijdens de proef genereren, delen met Brussel.”

Veel geleerd

De eerste twee bio-LNG Scania’s van Van Dijk zijn in feite één groot living lab. “Het zijn rollende testopstellingen en we hebben er veel van geleerd”, geeft Van Dijk toe. “Om te beginnen dat je met het juiste materieel het break even punt bij LNG veel meer naar beneden kunt brengen dan we tot nu toe dachten. Bij mij ligt dat nu op 95.000 kilometer. De optimalisering van de juiste cabinelengte in combinatie met de negen tons vooras zorgt ervoor dat ik met één as minder toch veilig met 50 ton kan rijden. En dat doen wij veel want wij zijn de grootste tegelvervoerder van Nederland.”

Scania G410

Van Dijk koos aanvankelijk voor X-sturende assen omdat hij 410 pk niet overdreven veel vond voor 50 ton. “Ik was bang voor meer verbruik omdat de zwaar beladen trailer met wide spreadassen meer wringt. Ik had best wel wat meer pk’s gewild. Maar de Scania G-cabine past zo optimaal in ons concept dat we toch voor Scania zijn gegaan. Bovendien wees de Scaniadealer terecht op het hoge koppel van de 410 pk LNG-motor.”

Geslaagde proef

De resultaten van de proef op bio-LNG zijn in combinatie met de geoptimaliseerde configuratie zo goed, dat Van Dijk begin dit jaar nog drie LNG trekkers volgens hetzelfde concept in gebruik neemt. “Op die trucks zit geen subsidie meer maar we hebben er toch een gezonde businesscase mee. En dan heb ik nog niet eens voordeel van de Maut of tanken in België.”

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.