Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opengooien autodeur blijft een gevaar voor fietsers

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Het foutief openen van autodeuren levert elk jaar nog steeds veel letselschadeslachtoffers onder fietsers op. Hersenschuddingen en bebloede knieën, maar ook gebroken armen, benen, heupen en ellebogen zijn vaak het resultaat. Amsterdam doet er wat aan, en heeft al speciale fietsstraten en schampstroken. Een autofabrikant komt met een Exit Warning om ‘portierincidenten’ te voorkomen. Dit meldt het Juridisch Bureau Letselschade en Gezondheidsrecht (JBL&G).

Gebaseerd op honderden dossiers van letselschade onder fietsers, de afgelopen tien jaar behandeld, concludeert letselschadebureau JBL&G dat ruim een kwart van het aantal zaken met autodeuren heeft te maken. Bij de rest gaat het bijvoorbeeld om eenzijdige ongelukken, voorrangsfouten, malheur door het wegdek of obstakels, of aanrijdingen met tegemoetkomend verkeer.

Schrikbarend hoog aandeel

Steffy Roos de Maine, eigenaar van JBL&G noemt het aandeel portierongelukken ‘schrikbarend’: “Het zijn stuk voor stuk altijd erg ingrijpende ongevallen, die je zomaar opeens uit het niets overkomen, die volkomen onnodig zijn, maar waardoor je soms wel maanden uit de running kunt blijven. In de grote steden is het logischerwijs vaker raak dan in de provincie, maar ook daar gebeurt het regelmatig.” 

Fietsstraten en schampstroken

Amsterdam is samen met onder meer de Fietsersbond bezig de stad veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers, en heeft al diverse ‘fietsstraten’ waar de auto ‘te gast’ is. Die worden nu ook voorzien van ‘schampstroken’: dubbele belijning links naast de geparkeerde auto’s, ten teken dat je daar maar beter niet kunt fietsen.

Exit Warning

Autofabrikant Ford is aan het testen met het systeem Exit Warning: knipperende leds in het portier en de buitenspiegel die passerende fietsers moeten waarschuwen, terwijl de bestuurder een hoorbaar signaal krijgt bij gevaar tijdens het uitstappen. Nog een stap verder is een systeem waarbij de deur niet eens opengaat wanneer er iemand nadert.

Hollandse greep

Intussen maakt de zogeheten ‘Dutch reach’ steeds meer opgang. De ‘Hollandse greep’ betekent dat je niet met de dichtstbijzijnde linkerhand, maar juist expres met de rechter het portier opent, zodat je hoofd al automatisch naar links draait, waar eventuele fietsers vandaan kunnen komen. In diverse Amerikaanse staten hoort de ‘Dutch reach’ standaard bij de rijles. Sinds vorig jaar doen ze er ook in Spanje aan, waar automobilisten nu ook geleerd wordt de auto te openen ‘a la Holandesa’.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.