Straten Hijs & Transport kiest voor Scania R450 met Hiab kraan

Straten Hijs & Transport uit Wijchen nam onlangs een nieuwe Scania R450 8x2 met een 65 ton/m Hiab kraan in gebruik. Op zijn 26ste verjaardag besloot eigenaar Frank Straten tot de aanschaf van de nieuwe Scania. Dit meldt Scania.

Frank wist precies wat hij wilde van zijn nieuwe truck. “Met een laadhoogte van 1,05 meter kan ik binnen de vergunning 3,20 meter hoog laden. Dat is fijn. Maar dat vraagt wel om luchtvering rondom. Want met die 315x60 stuurbanden en 350x50 op de trekas zit er niet veel ruimte tussen de bumper en de straat. Dus zodra ik een bouwterrein op kom, wil ik de auto omhoog hebben. Dat heb ik netjes geprogrammeerd op M2 op mijn afstandsbediening. Dan gaat hij meer dan 20 centimeter de lucht in. En onderweg kan ik als het moet ook nog een paar centimeter naar beneden. Ook gezien de afwijkende bandenmaat een vrij kostbare oplossing. Maar het is altijd nog een stuk goedkoper dan een keer een viaduct raken.”

Kraan

Bij Frank draait alles om de kraan. “Daar verdien ik het mee. Verder koos ik voor de R-cabine met normale hoogte. Met daarbovenop nog de lichtbak, de zwaailampen en de luchthoorns. Dan staat er tenminste wat. En dankzij de inregeling van de kraan, kan ik nooit mijn cabine beschadigen als ik voor de auto moet hijsen. De kraan kan altijd vrij voor om draaien.”

Afwerking

Ook over de afwerking van de auto heeft Frank heel specifiek nagedacht. “De kleur bijvoorbeeld is die van een BMW M3. Die zag ik een keer rijden en toen dacht ik: ‘dat blauw wordt hem’. Het sterkste zijn natuurlijk gewone stalen velgen. Maar het nadeel vind ik daarvan dat die na een jaar of twee toch lelijk worden. Dus heb ik gekozen voor Alcoa Durabrights. Het moet tenslotte lang mee. Dat geldt ook voor spiegelkappen. Die had ik graag in de kleur gehad maar de spuiter raadde het af: het is in ons werk te kwetsbaar. Bijzonder is verder dat ik het achterkalf 2,40 meter elektrisch kan uitschuiven. Dan kan ik goed ondersteund units tot 10 meter plus meenemen.” De auto kreeg verder heel veel opbergruimte dankzij een groot aantal chassiskisten. “Je hebt toch heel veel spanbanden, singles en hang- en sluitmateriaal bij je. Dat moet gewoon goed opgeborgen kunnen worden.”

Door: Nationale Transportgids