Wemmers Tanktransport gaat met Scania CNG voor kleinere ecologische voetafdruk

Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf nam onlangs drie nieuwe Scania CNG trekkers in gebruik die in België ingezet gaan worden. Daarnaast bestelde de specialist in levensmiddelentankvervoer onlangs 40 nieuwe Scania’s (op diesel) bij de Scania-dealer in Alblasserdam. Voor een Belgische opdrachtgever werd nu de keuze gemaakt voor de stille en schonere 410 pk 13-liter Euro 6 gasmotor. Deze keuze past geheel in de ambitie van het bedrijf om de ecologische voetafdruk van de eigen activiteiten te verkleinen. Dit meldt Scania.

Directeur Paul van den Nieuwenhuizen legt uit: “Deze drie CNG voertuigen worden in de Belgische stad Aalst ingezet. De daar gesitueerde suikerfabriek van onze opdrachtgever ligt dicht tegen een woonwijk aan en daarmee wilden wij met onze transportactiviteiten zoveel mogelijk rekening houden. Naast het feit dat de uitstoot van onder andere stikstof en fijnstof tot 90 procent lager is, produceren de voertuigen ook minder geluid. Dat is niet alleen goed voor de chauffeur, maar met name ook voor de omwonenden.”

CNG

De keuze voor CNG en niet voor LNG is voor Van den Nieuwenhuizen duidelijk: “In Aalst zit bij de suikerfabriek een CNG station om de hoek en LNG kan je in België nog lang niet overal tanken. Bovendien zou de suikerfabriek in de nabije toekomst wellicht zijn eigen biogas kunnen maken. Kijk, dan ben je bijna CO2-neutraal en dat is toch wel ons uiteindelijke streven.”

Impact op milieu

Wemmers oriënteert zich breed in de mogelijkheden om de impact op het milieu en de omgeving te verkleinen. Zo heeft het bedrijf onlangs, in samenwerking met een grote opdrachtgever, een studie herstart naar de inzet van HVO als brandstof. De grootste uitdaging hierbij is om de businesscase op meer dan alleen financiële criteria sluitend te krijgen.

Wagenpark

Het wagenpark van Wemmers Tanktransport omvat zo’n kleine 300 trekkende eenheden en is relatief jong. Van den Nieuwenhuizen: “Ons gehele wagenpark zit vrijwel helemaal op Euro 6. Binnenkort zullen de laatste Euro 5 trucks het wagenpark verlaten. Inmiddels zitten we binnen de Euro 6 norm al op de vierde stap en ik verbaas me er nog steeds over hoe zuinig de voertuigen zijn. Wij rijden vaak met het maximale laadvermogen en realiseren dan nog steeds een verbruik van één op vier. Dat was tot een paar jaar geleden volstrekt ondenkbaar. Tel daar bij op dat wij nauwelijks tot geen deelladingen kennen want onze volledige tank wordt vrijwel altijd in één keer gelost. Dat maakt dit brandstofverbruik extra bijzonder.”

Door: Nationale Transportgids