Goemaat gaat voor nieuwe Scania G410 6x2

Goemaat, een bedrijf dat doet in aluminium en kunststof kozijnen en vestigingen heeft in Goedereede, Oud Gastel en Goes, nam voor zijn werkzaamheden onlangs een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G410 6x2 met een gestuurde naloopas in gebruik. Dat de nieuwe truck een Scania moest worden, was voor zoon Martijn en vader Jan Goemaat glashelder. Dit meldt Scania.

“Wij produceren zowel aluminium als kunststof kozijnen in het kwalitatief hoogste segment en plaatsen die vaak zelf, inclusief het glas”, vertelt directeur en mede-eigenaar Martijn Goemaat over het familiebedrijf. “Onze specialiteit is, dat wij een duurzaam, uitstekend isolerend en nagenoeg onderhoudsvrij product leveren dat helemaal aansluit op de hoge Nederlandse esthetische standaard.” Bij zulke hoge kwaliteitseisen past volgens Martijn maar één merk truck. “Dat het een Scania moest worden, was ons al heel snel glashelder. Enerzijds omdat de technische aspecten van Scania het beste aansloten bij onze eisen. Maar zeker ook omdat het naar ons idee de meest modern ogende truck is. En dat is belangrijk want vrachtauto’s gaan bij ons lang mee.”

Chassis

Goemaat wilde een lage chassishoogte in combinatie met een innerliner voor een optimaal stijf en sterk chassis. “De hoogte is belangrijk omdat onze glas- en kozijnbokken hoog zijn. De stijfheid en sterkte telt mee vanwege de 18 ton/meter kraan achterop het voertuig. Die Palfingerkraan in een van de meest uitgebreide uitvoering staat daar omdat we dan vanaf één plaats zowel de bakwagen als de aanhanger kunnen laden en lossen. Maar die plek vraagt wel veel van een chassis.”

Cabine

Waar het chassis zo laag mogelijk moest zijn, wilde Martijn juist weer wel een cabine met een hoog dak. “Daarmee voorkom je dat de bokken boven de cabine uitsteken, krijg je een betere stroomlijn én heb je ook in een verlengde dagcabine toch voldoende ruimte. We hadden ook voor de P-cabine kunnen gaan maar dat vind ik toch meer een truck voor in de stad. De G versie vind ik stoerder ogen en heeft een optimale balans tussen een goede instap, veel binnenruimte en een compacte opbouw. Daardoor konden we, ondanks de kraan, toch nog een zeven meter lange laadbak plaatsen. En dat is weer belangrijk omdat onze glas- en kozijnbokken gestandaardiseerd zijn. Nu kunnen we zowel op de aanhanger als de truck hetzelfde laden. Via speciale goten in de laadvloer zetten we de bokken snel vast. Dat scheelt veel tijd en gehannes met spanbanden.”

Door: Nationale Transportgids