Zeven nieuwe Scania LNG-trekkers voor Daily Logistics Group

DLG (Daily Logistics Group) in Hoek van Holland nam recent zeven Scania R410 4x2 trekkers op LNG in gebruik. Het zijn de eerste trucks van een serie van achttien die over twee jaar tijd worden uitgeleverd. Bijzonder is dat het bedrijf bij het inplannen van de LNG-trucks van dezelfde inzet uitgaat als van hun dieselvoertuigen. Dat maakt de planning ook een stuk eenvoudiger. Dit meldt Scania.

DLG is een logistiek dienstverlener op het gebied van geconditioneerd transport. De groep is ontstaan uit de fusie tussen Visbeen, Post-Kogeko en hun samenwerkingsverband in DailyFresh. Het bedrijf regisseert logistieke diensten van geconditioneerde goederen door heel Europa zowel via de weg, water als per spoor.

LNG-voertuigen

“Wij gaan om meerdere reden een aantal LNG-voertuigen inzetten”, vertelt directeur Joost Visbeen. “Ten eerste vinden wij dat LNG potentie heeft. Tegelijkertijd vinden wij als logistiek dienstverlener met in totaal meer dan 300 eigen trekkende eenheden en 800 koelers dat wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg moeten gaan. Daarbij zullen wij op termijn de inzet van alternatieve brandstoffen verder gaan ontwikkelen. Dan is het goed daar tijdig ervaring mee op te doen. Verder merken wij dat klanten ons vragen mee te denken hoe we in de totale supply chain de CO2-uitstoot zoveel mogelijk kunnen beperken. Bij het wegvervoer kom je dan toch al gauw bij je brandstof uit. Die is het meest bepalend voor je footprint en daar is door het gebruik van LNG en het liefst bio-LNG het meeste te halen.”

Uitrusting

Qua uitrusting is er weinig verschil tussen de nieuwe LNG-trucks en de dieselvoertuigen die DLG koopt. “De chauffeur moet er goed zijn of haar werk mee kunnen doen. Dus hebben ook de LNG-trucks het hoge dak in combinatie met een enkel bed en een kastenwand tegen de achterkant. Verder hebben we een standairco, koelkast, een premium stoel en het luxere infotainmentpakket mee besteld. Ook kiezen wij voor het LED pakket maar dat ook vanwege de veel grotere bedrijfszekerheid. In tegenstelling tot H7 hoef je met LED eigenlijk nooit een lamp te vervangen.”

Door: Nationale Transportgids