Twee Scania P280 6x2 bakwagens voor Maasstaal

Maasstaal, groothandel in staal, rvs en aluminium in Maastricht nam recent twee nieuwe Scania P280 6x2 voertuigen in gebruik als open bakwagen met een gestuurde naloopas. De trucks zijn voorzien van een Hiabkraan die achter de verlengde dagcabine met een laag dak staat. Dit meldt Scania.

“Wij leveren verschillende koolstof houdende staalsoorten, blank staal, RVS en aluminium in talloze vormen als H-balken, plaatstaal en ronde of hoekige buizen”, vertelt directeur Corné Olischläger. “Onze afnemers zijn de metaalverwerkende industrie, scholen, de bouw, maar ook kunstenaars. Het is een competitieve markt. Wij moeten het als middelgrote speler hebben van onze goede naam, de service en de uitstraling.”

Laadvermogen

De reden om voor 6x2 bakwagens te kiezen is puur vanwege het laadvermogen. “We reden eerst met tweeassers maar dan heb je te weinig laadvermogen. Staal heeft een hoog soortelijk gewicht. Vanwege de 9 tons vooras hebben we nu 15 ton laadvermogen en dat is echt nodig. Omdat de achteras hefbaar en sturend is, hebben we zo toch een knappe draaicirkel en dat is heel fijn want wij komen overal en vaak is het heel krap.”

Laag cabinedak

De keuze voor het lage cabinedak is ingegeven omdat je met staal nooit hoog beladen bent. “Qua cabine is het ruim genoeg want onze chauffeurs rijden nooit verder dan een 80 tot 100 kilometer rond Maastricht. Die zijn dus elke dag gewoon thuis. En al doen wij maar een 50.000 km per jaar, een lage cabine scheelt toch weer wat luchtweerstand. Want brandstof is natuurlijk wel belangrijk. Daarom hebben wij ook gekozen voor twee in plaats van drie rijprogramma’s. Economy en standaard. En boven de 50 kilometer per uur schakelt bak alleen nog automatisch.”

Hiabkraan

De Hiabkraan heeft een capaciteit van 12 ton/meter. “Dat is niet echt zwaar, maar voor ons is het genoeg. Wij hebben de kraan nodig omdat veel van onze klanten niet voldoende losmiddelen hebben. Met 12 ton/meter kunnen onze chauffeurs de lading netjes naast de auto zetten. En precies dat. Tenslotte moeten ze snel weer verder.”

Door: Nationale Transportgids