Buitenlands dieselbusje ontwijkt boete in uitstootvrije zones

In Nederland zijn er zestien zero-emissiezones in binnensteden. Oude diesel- en benzinewagens zijn daar niet welkom. Buitenlandse voertuigen glippen echter door het controlesysteem. Camera’s herkennen wel kentekens, maar mogen buitenlandse data niet automatisch koppelen aan een boete.
Privacy
Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur wil dat veranderen. Hij lobbyde in Brussel, maar ving bot. Nu zoekt het kabinet onafhankelijke afspraken met buurlanden. Een deal met België lijkt dichtbij. Duitsland houdt de boot af door strengere privacywetgeving: daar mogen kentekendata pas na een overtreding worden gedeeld, terwijl Nederland met registratie vooraf werkt. Omdat de automatische handhaving hapert, hoopt Jansen op meer inzet van boa’s. Die moeten steekproefsgewijs controleren, maar dat kost veel capaciteit. Rotterdamse cijfers tonen dat ongeveer 3 procent van de voertuigen in het centrum een buitenlands kenteken draagt.
VVD-Kamerlid Hester Veltman noemt het verschil in handhaving “niet uit te leggen”. Nederlandse ondernemers betalen boetes, terwijl buitenlandse collega’s zonder problemen doorrijden. Zijn partij trok hier al eerder over aan de bel, “de staatssecretaris heeft het niet op orde”.