Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie
Bruggen en viaducten met scheurtjes in de constructie, verzakkingen bij het spoor. Het mag allemaal wel wat beter bij de infrastructuur in Nederland. Het probleem werd urgenter dankzij de dreiging vanuit Rusland. Wegen en sporen waar oorlogsmaterieel en -personeel over moeten worden vervoerd, zijn volgens deskundigen nog lang niet op orde. Dat meldt Nieuwsuur.

Het oorlogsmaterieel gaat nu al via Nederland richting Oekraïne. Via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven komen defensiespullen Nederland binnen. Met vrachtwagen of treinen gaat het materieel richting Oekraïne.

Vervoer tijdens de Koude Oorlog

“We zijn veel vergeten van hoe het vervoer van materieel tijdens de Koude Oorlog ging”, zo stelt Hans Damen, brigadegeneraal buiten dienst, maar vroeger leider van de Defensie Taskforce Logistiek. De infrastructuur in Nederland staat volgens Damen er redelijk voor, maar er moet nog wel heel veel gebeuren.

Het vervoer van defensiematerieel gaat via stroken land waarbinnen je verschillende routes kan kiezen, corridors genaamd. Nederland heeft drie van deze stroken, in het midden, noorden en zuiden van het land. Om het vervoer soepel te laten verlopen, zijn er aanpassingen op deze routes noodzakelijk.

Gewicht van pantservoertuigen

Bruggen moeten het gewicht van pantservoertuigen wel kunnen houden, wegen moeten breed genoeg zijn en spoortunnels hoog genoeg. “In overleg met Rijkswaterstaat praat je dan over de investeringen in de infrastructuur die noodzakelijk zijn”, aldus Rons Sensen, kolonel bij de Landmacht. Als er drie bruggen op een route verbeterd worden, en de vierde brug niet, dan is de route alsnog niet bruikbaar.

Verbeteringen aan het spoor

Op het spoor zijn er ook verbeteringen nodig. Spoortunnels zijn niet altijd hoog genoeg en bruggen moeten breder. De Waalhaven in Rotterdam is een belangrijke plek waar oorlogsmaterieel vanuit schepen op treinen wordt geladen en richting het oosten wordt vervoerd. Treinen van 740 meter moeten daarvoor beschikbaar zijn, maar de Waalhaven heeft maar één spoor dat daar geschikt voor is.

Personeelstekort

Het vinden van genoeg personeel en vrachtwagens die de spullen naar het oosten willen brengen, is volgens Damen nog altijd de grootste uitdaging voor Nederland. Gevorderde vrachtwagens en dienstplichtigen waren daarvoor beschikbaar tijdens de Koude Oorlog. Nu heeft Nederland volgens Damen commerciële vervoerders en logistieke ecosystemen nodig om alles voor elkaar te krijgen. 

30 april '25 (14:32)

N216 bij Giessenburg in mei enkele dagen afgesloten

Van maandag 12 mei (07.00 uur) tot zaterdag 17 mei (17.00 uur) 2025 voert de provincie Zuid-Holland onderhoud uit aan de N216 bij Giessenburg. Tijdens deze werkzaamheden is de weg volledig afgesloten. Er zijn dan omleidingen voor het verkeer. Daarover bericht de provincie Zuid-Holland.

30 april '25 (12:03)

Verbreding snelwegen Utrecht mag voorlopig niet worden uitgevoerd

De plannen van minister Barry Madlener (Infrastructuur) om snelwegen rond Utrecht te verbreden kunnen voorlopig niet worden uitgevoerd. Hij moet eerst onderzoeken of het stikstofrekenwerk wel in orde is, oordeelt de Raad van State.

30 april '25 (12:02)

Aandeel bussenfabrikant Ebusco keldert na nieuwe dreiging faillissement

Het aandeel van elektrische bussenfabrikant Ebusco is woensdagochtend in elkaar gestort, nadat duidelijk werd dat het bedrijf opnieuw in acute geldproblemen verkeert. Ebusco ging, na een vertraagde opening, 76 procent onderuit. Het aandeel ging van 58 cent naar 14 cent, het laagste niveau ooit.

30 april '25 ( 9:39)

Bussenfabrikant Ebusco opnieuw dicht bij faillissement

Bussenfabrikant Ebusco verkeert opnieuw in acute geldproblemen. Een toeleverancier heeft als gevolg van niet betaalde rekeningen een faillissementsaanvraag ingediend voor het bedrijf uit Deurne, waarvan de rechtszaak komende dinsdag is. Daardoor is Ebusco "afhankelijk van een aanzienlijke kapitaalinjectie op korte termijn", staat in een woensdag uitgegeven persbericht.

29 april '25 (15:44)

Deel A9 in mei een weekend afgesloten

Aannemer VeenIX werkt in het eerste weekend van mei 2025 aan de A9: vanaf knooppunt Badhoevedorp, over de Schipholbrug, tot het viaduct over de Nieuwe Meerlaan. Het verkeer kan dan in beide richtingen niet over de snelweg rijden. Daarover bericht de gemeente Amstelveen.

29 april '25 ( 8:26)

Code geel om dichte mist in noorden en noordwesten van het land

Het KNMI heeft dinsdagochtend voor het noorden en noordwesten van het land code geel afgegeven. De waarschuwing geldt voor de provincies Drenthe, Friesland, Groningen en Noord-Holland, met uitzondering van het Waddengebied.

29 april '25 ( 8:19)

Dodelijk ongeval met motorrijder in De Mortel

Maandagavond is een motorrijder om het leven gekomen op de Milschot in het Noord-Brabantse De Mortel. Het betrof een eenzijdig ongeval. Dat meldt 112brabant.nl.

29 april '25 ( 8:08)

Nachtelijke wegwerkzaamheden in Lopik (N210)

Van woensdag 30 april tot en met vrijdag 2 mei 2025 vinden in de nachten werkzaamheden plaats bij de M.A. Reinaldaweg (N210) en de Zijdeweg in Lopik. De Zijdeweg-Zuid is dan afgesloten voor verkeer. De N210 blijft wel open. Daarover bericht de provincie Utrecht.

28 april '25 (12:58)

Den Haag: noodverordening tegen blokkade A12 is niet mogelijk

Noodverordeningen tijdens de NAVO-top mogen niet worden gebruikt om bijvoorbeeld een blokkade van de A12 te voorkomen. Dat laat de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, maandag weten. Hij zegt dat hij daarvoor andere middelen heeft. Zo kan een burgemeester beperkingen opleggen, maar ook opdracht geven aan de politie om een einde te maken aan een blokkade.

28 april '25 ( 8:55)

Werkzaamheden tussen Veenendaal en Utrecht (A12) in mei en augustus

In mei en augustus 2025 werkt Rijkswaterstaat aan de A12 tussen Veenendaal en Utrecht. De A12 is dan in één richting gedurende negen aaneengesloten dagen en nachten dicht. Dit gaat zorgen voor files. Het verkeer rijdt via omleidingsroutes. Daarover bericht de gemeente De Bilt.