Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie
Bruggen en viaducten met scheurtjes in de constructie, verzakkingen bij het spoor. Het mag allemaal wel wat beter bij de infrastructuur in Nederland. Het probleem werd urgenter dankzij de dreiging vanuit Rusland. Wegen en sporen waar oorlogsmaterieel en -personeel over moeten worden vervoerd, zijn volgens deskundigen nog lang niet op orde. Dat meldt Nieuwsuur.

Het oorlogsmaterieel gaat nu al via Nederland richting Oekraïne. Via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven komen defensiespullen Nederland binnen. Met vrachtwagen of treinen gaat het materieel richting Oekraïne.

Vervoer tijdens de Koude Oorlog

“We zijn veel vergeten van hoe het vervoer van materieel tijdens de Koude Oorlog ging”, zo stelt Hans Damen, brigadegeneraal buiten dienst, maar vroeger leider van de Defensie Taskforce Logistiek. De infrastructuur in Nederland staat volgens Damen er redelijk voor, maar er moet nog wel heel veel gebeuren.

Het vervoer van defensiematerieel gaat via stroken land waarbinnen je verschillende routes kan kiezen, corridors genaamd. Nederland heeft drie van deze stroken, in het midden, noorden en zuiden van het land. Om het vervoer soepel te laten verlopen, zijn er aanpassingen op deze routes noodzakelijk.

Gewicht van pantservoertuigen

Bruggen moeten het gewicht van pantservoertuigen wel kunnen houden, wegen moeten breed genoeg zijn en spoortunnels hoog genoeg. “In overleg met Rijkswaterstaat praat je dan over de investeringen in de infrastructuur die noodzakelijk zijn”, aldus Rons Sensen, kolonel bij de Landmacht. Als er drie bruggen op een route verbeterd worden, en de vierde brug niet, dan is de route alsnog niet bruikbaar.

Verbeteringen aan het spoor

Op het spoor zijn er ook verbeteringen nodig. Spoortunnels zijn niet altijd hoog genoeg en bruggen moeten breder. De Waalhaven in Rotterdam is een belangrijke plek waar oorlogsmaterieel vanuit schepen op treinen wordt geladen en richting het oosten wordt vervoerd. Treinen van 740 meter moeten daarvoor beschikbaar zijn, maar de Waalhaven heeft maar één spoor dat daar geschikt voor is.

Personeelstekort

Het vinden van genoeg personeel en vrachtwagens die de spullen naar het oosten willen brengen, is volgens Damen nog altijd de grootste uitdaging voor Nederland. Gevorderde vrachtwagens en dienstplichtigen waren daarvoor beschikbaar tijdens de Koude Oorlog. Nu heeft Nederland volgens Damen commerciële vervoerders en logistieke ecosystemen nodig om alles voor elkaar te krijgen. 

19 augustus '25 (13:57)

Gemeente Amsterdam bestelt veertig elektrische trucks bij DAF

De gemeente Amsterdam heeft veertig volledig elektrische trucks van DAF besteld voor het ophalen van afval. Volgens de Eindhovense truckbouwer gaat het om een grote bestelling.

19 augustus '25 (12:18)

N447: werkzaamheden tussen Voorschoten en Leiden

De provincie Zuid-Holland vernieuwt het asfalt van de N447 tussen Voorschoten en Leiden. De weg is tussen 26 en 29 augustus 2025 in de avond en nacht afgesloten. Er zijn omleidingen. Daarover bericht de provincie Zuid-Holland.

19 augustus '25 (10:11)

ANWB waarschuwt voor drukte op Amsterdamse wegen door SAIL

Het wordt de komende dagen druk op de weg in en rond Amsterdam. Daarvoor waarschuwt de ANWB vanwege SAIL. Het nautische evenement begint woensdag en duurt tot en met zondag.

19 augustus '25 (10:10)

Noodlijdende bussenmaker Ebusco mag leningen omzetten in aandelen

De noodlijdende bussenfabrikant Ebusco heeft een belangrijke stap gezet in de jacht op meer financiële mogelijkheden. De aandeelhouders gingen op een buitengewone vergadering akkoord met het omzetten van leningen in aandelen. Een van de twee geldschieters heeft al aangegeven daarvan gebruik te willen maken, waardoor er aan minder betalingsverplichtingen hoeft te worden voldaan.

19 augustus '25 ( 8:31)

A4 tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen morgen weer open

Gedurende vijf weken tijd hebben Rijkswaterstaat en BAM Infra Nederland groot onderhoud uitgevoerd aan de A4 tussen knooppunt De Hoek en knooppunt Burgerveen (richting Den Haag). Vanaf 20 augustus 2025 is de weg weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat.

18 augustus '25 (12:01)

Vrachtwagen rijdt tankstation binnen langs A1 bij Muiden, grote ravage maar geen gewonden

Bij een tankstation langs de A1 bij Muiden heeft maandagochtend een ernstig ongeluk plaatsgevonden. Een vrachtwagen reed het terrein op, botste tegen twee geparkeerde busjes en ramde vervolgens de winkel van het tankstation. De chauffeur is naar het ziekenhuis gebracht voor controle. Dit meldt NH Nieuws.

18 augustus '25 ( 8:59)

Paar dagen werkzaamheden Soesterbergsestraat (N413) tussen Soest en Soestduinen

Van maandag 25 augustus tot en met zaterdag 30 augustus 2025 voert de provincie Utrecht groot onderhoud uit aan de Soesterbergsestraat (N413) tussen Soest en Soestduinen. Gedurende de werkzaamheden is de weg afgesloten voor doorgaand verkeer. Daarover bericht de provincie Utrecht.

15 augustus '25 (14:14)

Veel schade na botsing tussen vuilniswagen en auto in Heerhugowaard

Vanochtend vond omstreeks 09.30 uur een ongeval plaats tussen een vuilniswagen en een personenauto op de ovatonde van de Westtangent ter hoogte van de Van Foreestlaan in Heerhugowaard. Dat meldt Rodi.nl.

15 augustus '25 ( 9:20)

Vrachtwagenchauffeur springt van brug, maar niet omdat hij dood wilde

Een Hongaarse vrachtwagenchauffeur heeft zijn truck dinsdagavond op de Moerdijkbrug aan de kant gezet en is vervolgens in het water gesprongen. Omdat de politie vreesde voor een suïcidepoging, kwamen diverse hulpdiensten op de situatie af. Uiteindelijk bleek de man gewoon op zoek te zijn geweest naar verkoeling, zonder na te denken over de gevolgen. Dit meldt Rijnmond. 

14 augustus '25 (12:57)

Honderden euro's betaald aan man die aanrijdingen in scène zette

Meer dan tien keer zou Rambo N. hebben gedaan alsof hij in botsing kwam met iemand waarna hij geld eiste. De werkwijze leek iedere keer hetzelfde, aldus het Openbaar Ministerie. N. zou in een auto of op een scooter hebben gereden, toeterde en bij stilstand zagen de slachtoffers krassen op hun auto. Een aanrijding hadden ze bijna nooit gevoeld. Omdat er met wilde armgebaren en op luide toon geld werd gevraagd, voelden veel slachtoffers zich geïntimideerd. Meerdere keren zijn er bedragen van honderden euro's betaald.