Nieuwe Beulas Glory op Scania chassis voor Peter van der Meer
27 augustus 2020 om 12:12
< 1 min lezen

Nieuwe Beulas Glory op Scania chassis voor Peter van der Meer

Peter van der Meer is een kilometervreter. Voor 150.000 kilometer per jaar draait hij zijn hand niet om. Dat gaat hij vanaf nu doen met een splinternieuwe Beulas Glory op Scania chassis. Hij haalde de touringcar in juni op bij de Beulasfabrieken in Spanje, waarna de laatste aanpassingen bij Scania Amsterdam zijn gedaan. Veel gebruik heeft hij er vanwege het coronavirus echter nog niet van kunnen maken. Dit meldt Scania.

Het zijn voorlopig korte ritjes waar Peter van der Meer het mee moet doen en dus kan hij ook nog niet van de voordelen van de zonnepanelen op het voertuig genieten, die hem straks zo’n vijf procent brandstof gaan besparen.

Specificaties

De Beulas Glory is gebouwd op een Scania 6×2*4 chassis voorzien van de Scania 6 cilinder lijn motor met 490 pk, uiteraard in Euro 6. De DC13-125 motor met Scania’s Commonrail XPI is tevens geschikt voor HVO en biodiesel. Op verzoek van Peter van der Meer heeft Beulas een geheel nieuw ontworpen motorklep gemonteerd met luchtsleuven die de koeling van de Euro 6 motor ten goede komen.

Keuze voor Scania chassis

De keuze van Van der Meer voor een Scania chassis is gebaseerd op zijn ervaring met het zuinige verbruik van de Scania motoren. Het werd voor hem nogmaals bevestigd met de rit van Beulas in Spanje naar huis. “We hebben stevig doorgereden maar verbruikten desondanks maar zo’n 22,5 liter per honderd kilometer. Met de door de zonnepanelen opgewekte elektriciteit waarmee de dynamo wordt ontlast, hoop ik straks zelfs onder de twintig liter per honderd kilometer te komen”, vertelt Peter van der Meer enthousiast.

Het Scania chassis onder deze vijftien meter lange Beulas Glory heeft een hydraulische gestuurde laatste as waarmee de touringcar zich uitermate vriendelijk door het verkeer laat loodsen. De krachtige 490 pk motor met een koppel van 2.550 Nm zorgt in combinatie met de Scania Opticruise (12 versnellingen) voor een soepel en comfortabel rijgedrag. Het Scania buschassis (6×2*4) is daarbij uitgerust met de Retarder R3500 met vrijloop. In combinatie met Scania’s Active Predition (ondersteuning voor het schakelen en motorvermogen via GPS) zorgt de vrijloop in vooral heuvelachtig terrein voor extra brandstofbesparing.

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Vandaag om 16:00
    • Wegtransport

    CJIB krijgt na bijna twee maanden weer berichten van OM

    Vandaag om 12:25

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland