Mensen met kleine auto’s trekken bij rekeningrijden aan het kortste eind
21 juni 2023 om 09:13
< 1 min lezen

Mensen met kleine auto’s trekken bij rekeningrijden aan het kortste eind

Mensen met kleine auto’s trekken nu nog aan het kortste eind bij de opties die er nu liggen voor rekeningrijden. De coalitie wil dat niet en daarom wordt er nog flink uitgedacht hoe de tarieven per gereden kilometer eruit gaan zien. Dit meldt RTL Nieuws. 

Rekeningrijden is niks nieuws op de overheidsagenda. Al decennia praten opvolgende Kamerleden en het kabinet hierover. Het plan is nu om rekeningrijden in 2030 in te voeren, maar voor die tijd moeten er nog belangrijke keuzes worden gemaakt. Onder meer over het bijhouden van het aantal kilometers per autobezitter. En natuurlijk is de vraag welk tarief automobilisten per gereden kilometer gaan betalen.

Rekenmethodes

Probleem is: het kabinet heeft toegezegd dat de ‘gewone automobilist’ niet plots meer zou moeten betalen dan hij nu doet via de wegenbelasting. Wel is het doel van het kabinet om evenveel geld binnen te krijgen met rekeningrijden als met de motorrijtuigenbelasting. Op dit moment betalen eigenaren van de meest zware en meest vervuilende auto’s de meeste mrb. Maar als het kabinet dezelfde rekenmethode gebruikt voor rekeningrijden, zijn mensen met elektrische auto’s de dupe. Als het tarief gebaseerd is op de CO2-uitstoot zijn juist weer die diesel- en benzinewagens meer geld kwijt.

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    PostNL zet in op 3600 pakketautomaten en 4 miljard omzet in 2028

    Vandaag om 09:25
    • Wegtransport

    Verkeerstellingen langs kanaal Almelo-De Haandrik

    Gisteren om 16:53

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland