Kredietverzekeraar: Harde Brexit kost Nederland €4,8 miljard aan export
21 oktober 2020 om 11:13
< 1 min lezen

Kredietverzekeraar: Harde Brexit kost Nederland €4,8 miljard aan export

De kans op een no deal Brexit eind 2020 wordt steeds groter. Een mokerslag die bovenop de coronacrisis kan komen. Volgens kredietverzekeraar Euler Hermes gaat dit de eurozone 33 miljard euro kosten. Na Duitsland wordt Nederland het hardst geraakt met een verliespost van 4,8 miljard euro. Dit meldt Euler Hermes.

Bij een harde Brexit voorziet de kredietverzekeraar voor het Verenigd Koninkrijk een krimp van 5 procent van het bbp en 15 procent van de export. Ook zal de Britse inflatie sterk stijgen door hogere invoerprijzen. Euler Hermes verwacht dat Nederland, mede door de stijging van de invoerprijzen, 10,5 procent van de huidige waarde van de export naar het VK zal verliezen (-€4,8 miljard). Duitsland verliest 11,2 procent van de exportwaarde (-€ 8,2 miljard) en Frankrijk 11 procent (-€3,6 miljard). Sectoren die in Nederland het hardst geraakt worden zijn machinebouw, elektrische apparatuur, chemie en minerale producten, textiel en transportmiddelen.

Logistieke verstoring

Volgens Johan Geeroms, Risk Director Euler Hermes Nederland speelt er meer dan alleen de hogere invoerprijzen. “Veel ondernemers hebben geen idee van de logistieke verstoring die ontstaat. Door de coronacrisis hebben ze andere zorgen aan hun hoofd. Krijgen we een no deal-Brexit dan gaat de complete export naar het VK op de schop. Er zijn nieuwe afspraken nodig voor het weg-, lucht- en zeetransport. Denk ook aan de enorme verstoring binnen toeleveringsketens, administratieve hindernissen, hogere transportkosten en tijdverlies.”

Valse concurrentie

Daarnaast wijst Geeroms op het ongelijke speelveld dat ontstaat. “Nu heeft iedereen binnen de eurozone dezelfde spelregels. Bijvoorbeeld over arbeid, milieu, staatssteun en belastingbeleid. Als het VK die normen ondermijnt met eigen regels dan krijg je natuurlijk valse concurrentie. Neem staatssteun. Bekend is dat de Britse regering bijvoorbeeld wil vasthouden aan staatshulp aan technologische bedrijven.”
Geeroms verwacht bij een harde Brexit een moeizame overbruggingsperiode waarin per sector eindeloze onderhandelingen gevoerd gaan worden.

Door: Nationale Transportgids

 

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    12 september 2025 om 16:00
    • Wegtransport

    CJIB krijgt na bijna twee maanden weer berichten van OM

    12 september 2025 om 12:25

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland