FNV: Vrachtwagenchauffeurs door coronamaatregelen terug bij af
22 oktober 2020 om 12:47
2 minuten lezen

FNV: Vrachtwagenchauffeurs door coronamaatregelen terug bij af

De FNV wil dat er snel iets verandert aan de situatie van vrachtwagenchauffeurs. ‘Zij zijn weer terug bij af’, zegt Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek. Door de strengere coronaregels zijn opnieuw de chauffeurscafés en wegrestaurants gesloten. Ook mogen chauffeurs bij veel bedrijven niet meer naar het toilet. Dit meldt de FNV. 

“Corona raakt ook de chauffeurs al bijna het hele jaar”, zegt Dijkhuizen. “We hebben gezien dat een aantal dingen voor hen goed was geregeld, mede door druk van onze kant, maar nu staan ze toch weer ter discussie. Zo is het kennelijk weer normaal dat chauffeurs hun warme maaltijd in hun auto moeten eten, want de chauffeurscafés zijn weer dicht. Nou, dat vinden wij niet normaal, en de chauffeurs zelf ook niet. Het is ook onbegrijpelijk, iedereen hield zich juist zo goed aan de regels.”

Deur op slot

Een ander euvel dat is teruggekeerd: geen wc’s. Bij veel klanten of opdrachtgevers is het slot weer op de deur gegaan voor de chauffeurs. Dijkhuizen: “Dit zijn noodzakelijke faciliteiten voor hen. Ze moeten toch even naar het toilet kunnen gaan of hun handen kunnen wassen?”

De vakbond vraagt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om weer toe te staan dat de chauffeurscafés opengaan. Verder roept het transportbedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen als chauffeurs geen gebruik mogen maken van toiletten. “Dan moet de werkgever zelf maar zorgen voor voldoende faciliteiten.”

Schone toiletten met stromend water

Volgens Dijkhuizen zijn die er echt wel. “Het is heus niet zo moeilijk om ergens goede toiletfaciliteiten te huren. De evenementenbranche ligt nagenoeg stil, dus je zou denken dat er wel genoeg beschikbaar is voor de chauffeurs.” En dan bedoelt hij geen DIXI’s. “Nee, die zijn volstrekt ontoereikend. De chauffeurs moeten gebruik kunnen maken van schone toiletten met stromend water, waar ze ook hun handen kunnen wassen.”

Verder wil de FNV dat werkgevers meer doen om de werkdruk onder de chauffeurs binnen de perken te houden. Die neemt toe, onder andere door meer zieken en meer werkzaamheden. Dijkhuizen: “Dit is een cruciale sector voor onze economie. Maar we zien bij transportbedrijven nauwelijks bereidheid om daar in hun planning rekening mee te houden of andere oplossingen te vinden.”

Terug bij af

Nog een zorg is dat chauffeurs lang niet overal goede beschermingsmiddelen krijgen tegen corona. “Wat dat betreft, zijn we ook weer terug bij af”, zegt Dijkhuizen. “Deze mensen hebben een cruciaal beroep en rijden door alle mogelijke coronabrandhaarden, van code van geel naar rood, maar voldoende bescherming is voor hen nog steeds niet goed geregeld. Chauffeurs en logistiek medewerkers moeten hier steeds over in discussie. Wij vinden dat zo’n werkgever dit gewoon moet regelen.”

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    12 september 2025 om 16:00
    • Wegtransport

    CJIB krijgt na bijna twee maanden weer berichten van OM

    12 september 2025 om 12:25

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland