De Binnenring in Amsterdam wordt een doorgaande fiets- en ov-straat
29 november 2022 om 08:15
< 1 min lezen

De Binnenring in Amsterdam wordt een doorgaande fiets- en ov-straat

De Binnenring in Amsterdam is meer dan zeven kilometer lang. Deze loopt van de Czaar Peterstraat via de Sarphatistraat, Weteringschans en Marnixstraat tot het Haarlemmerplein. Op deze route komt meer ruimte voor fietsers, openbaar vervoer en groen. Het wordt een doorgaande fiets- en ov-straat. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

De verkeersveiligheid en ruimte voor fiets en tram zijn de belangrijkste redenen om de Binnenring te vernieuwen. De gemeente Amsterdam wil een herkenbare, veilige en aantrekkelijke route maken met waar mogelijk groen. Om die reden komt er een fietsstraat waar auto’s ‘te gast’ zijn (30 kilometer per uur) en komen er toegankelijke tramhaltes en zoveel mogelijk vrij liggende trambanen.

Westelijk deel van de route

Een groot deel van de Sarphatistraat, de Weteringschans en een aantal kruispunten langs deze route is al opnieuw ingericht. De komende jaren is vooral het westelijk deel van de route aan de beurt: de Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein en de Marnixstaat. Ook wordt gewerkt op de Czaar Peterstraat en in het noordelijk deel van de Sarphatistraat.

2026 klaar

Het project Binnenring kent verschillende deelprojecten met elk een eigen planning. De gemeente Amsterdam verwacht dat het hele project in 2026 klaar is.

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres

 

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    PostNL zet in op 3600 pakketautomaten en 4 miljard omzet in 2028

    Vandaag om 09:25
    • Wegtransport

    Verkeerstellingen langs kanaal Almelo-De Haandrik

    Gisteren om 16:53

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland