Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Van Duuren richt met grotere locatie blik op export

Door Van Duuren Districenters B.V.
schedule 26 min
location_on [xx]km

Logistiek dienstverlener Van Duuren is in Vianen verhuisd naar een twee keer zo groot pand. Aanleiding waren de grotere volumes voor het bedrijf door een nieuw partnership met Cargoline. Vanuit de nieuwe locatie ziet Van Duuren kansen om verder te groeien en de balans tussen import en export gelijk te trekken. Wel zorgt de huidige arbeidsmarkt voor kopzorgen bij ondernemer Jeroen van Duuren. In 40 jaar is het nooit zo lastig geweest, zegt hij. Toch overheerst tevredenheid.

Ruim drie maanden nadat de eerste divisies van Van Duuren zijn verhuisd naar het nieuwe pand, staat het kantoor aan de voorkant van de Stuartweg in Vianen nog vol met dozen. Van verhuisbedrijf Jan van Duuren, familie van. Nog niet alle deuren zitten erin, boven de ingang staat nog Parts Express, bureaus moeten nog in elkaar gezet worden. “Het belangrijkste is dat het beneden goed draait, in het warehouse”, legt managing director Jeroen van Duuren lachend uit. “Hier willen we inderdaad nog een mooie receptie bouwen en de rest van de deuren plaatsen.”

Het familiebedrijf, dat Van Duuren samen met zijn broer Jasper runt, heeft afgelopen zomer de verhuizing ingezet naar een pand dat vrijwel tegen de vorige locatie aan ligt. De inrit is gelijk gebleven, maar het nieuwe warehouse (10.000 vierkante meter) is qua oppervlakte twee keer zo groot. Het aantal laaddeuren is zelfs drie keer over de kop gegaan, naar zestig nu. In eerste instantie gingen Customer Care en de warehousemedewerkers van Van Duuren Domestic over, later in september is ook de rest verplaatst.

Waarom was er behoefte aan een grotere locatie?
Jeroen van Duuren: “In 2020 nam Kuehne + Nagel de wegtransportactiviteiten van Rotra over. Rotra was de partner in het Cargoline-netwerk. Nu hebben wij die rol overgenomen. Sinds september 2020 werken we officieel met Cargoline samen. Cargoline behoort tot de top-3 logistieke netwerken van Duitsland, met 84 Europese partners, dus dit betekende een flinke uitbreiding van ons netwerk in Duitsland en Oost-Europa. Door dat partnership met Cargoline zijn de volumes flink gestegen: we leveren nu weer iedere dag minimaal 1.200 pallets door heel Nederland.”

Vertel eens iets over het nieuwe warehouse?
“We hebben hier zestig docks. Ze zijn dankzij onze vaste routes op lijn ingedeeld, dus elke dock staat gelijk aan een bepaalde afleverlocatie. In het midden lossen we de trailers. Pallets gaan op één van de vier weegschalen. Naast het gewicht leggen we met camera’s ook de exacte afmetingen en eventuele gebreken aan de lading vast in een foto. We voorzien de pallet van een opvallende, Van Duuren-gele sticker voor de verdere stappen in de keten. Vervolgens gaan de meeste pallets rechtsaf, voor verdere verspreiding binnen Nederland. Aan de linkerkant zitten de docks voor export.”

Hoe groot is Van Duuren?
“We werken met honderd man op kantoor, hebben 175 trucks, 150 trailers en kantoren in Vianen, Schiphol en Barcelona. Dagelijks verzorgen we 1.800 shipments. We zitten nu op 45 miljoen euro omzet. Dat is in zeventien jaar opgebouwd: we begonnen in 2004 met 500.000 euro omzet.”

2004? Jullie zijn toch derde generatie Van Duuren?
“Klopt, maar mijn broer en ik hadden alles in 2000 verkocht aan GLS. Jasper en ik namen in 1994 de vier Van Duuren-bedrijven over na het overlijden van onze vader, te weten: de Nederlandse Pakket Dienst in Amsterdam en Den Bosch, Van Duuren palletdistributie, Van Duuren Logistiek en International freight forwarding. Tegelijkertijd in 1994 ging mijn oom verder met Parts Express. Van Duuren Logistiek was toen best groot. In 2000 had die bedrijfstak zo’n 60.000 pallets in opslag.”

“Bij GLS zat ik prima op mijn plek, als 36-jarige als directeur sales en marketing bij een veel groter bedrijf dan ik kende. Ook om geld en contracten hoefde ik mij geen zorgen te maken, maar ik miste het ondernemen. Het managen, klanten scoren, business doen. Daarom zijn we na drie jaar weer gestopt en hebben we de resterende activiteiten van het internationale stukje van Van Duuren international freight forwarding teruggekocht. En onze naam. We werken nog goed samen met GLS. Hiernaast op het terrein zit GLS Cargo. Palletvervoer, het oude Van Duuren eigenlijk. Wij geven geïmporteerde pakketjes aan hen en als zij export hebben geven ze het aan ons.”

In welke landen leveren jullie de pallets af?
“Van Duuren heeft Europa als werkterrein. We doen alleen wegvervoer. Verder rijden we zo veel mogelijk in directe lijnen. Dus rechtstreeks naar Lille, rechtstreeks naar Hamburg. Soms twee keer per dag. Het liefst rijden we met een zo vol mogelijke wagen naar Parijs, maar anders stoppen we er goederen bij voor Bordeaux. We bieden groupage-zendingen. Alles wat boven de 2,5 à 3 laadmeter zit leveren we rechtstreeks af. Wat eronder zit doet een partner. In elk land hebben we partners die de verdere distributie naar winkels en bedrijven verzorgen, waaronder de buitenlandse Hema-filialen en alle Hunkemöller-winkels in Europa. Onze partners zijn meestal ook familieondernemingen. Alleen in Frankrijk werken we met een grote speler: Geodis. Zij hebben een groot Frans nationaal netwerk, daar kom je bijna niet omheen. We zijn ook heel blij om daar met een grote club samen te werken.”

Is de afhankelijkheid van partners in deze hectische tijd niet spannend?
“Dat is altijd spannend. Als wij ’s nachts om 2 uur aankomen in Parijs, moet de trailer gelost worden en om 7 uur moeten de eerste winkels beleverd worden. Het gaat om korte tijdspannes. Alles moet gescand worden, want door die data kunnen wij de partners in de loop van de dag volgen en contact houden. Door corona en de restricties voor winkels is het iets lastiger geworden, maar je moet altijd op de partners kunnen vertrouwen. Dat is niet anders geworden.”

Wel de afhankelijkheid van chauffeurs, wellicht?
“De logistieke markt is door het chauffeurstekort uitdagender dan ooit. Wij hebben vaste chauffeurs, maar ze zijn niet bij ons in dienst. We proberen ze wel als eigen krachten te benaderen. Ze hebben onze bedrijfskleding en we betalen snel. We willen ze binnen de deur houden, maar chauffeurs worden gewoon benaderd door andere bedrijven om voor hen te werken. Ze zijn zo weer weg als je niet uitkijkt. Maar het arbeidsprobleem gaat niet alleen over chauffeurs. Ook voor kantoor, verkoop en de loods zijn medewerkers bijna niet te krijgen.”

Is het voor een familiebedrijf makkelijker om personeel te behouden?
“Weet ik niet. Ik kan mij voorstellen dat je bij een kleinere organisatie wat meer betrokkenheid hebt dan bij een corporate-organisatie. Als een chauffeur bijvoorbeeld pas om 10 uur kan beginnen omdat hij zijn zoontje naar school moet brengen, dan staan wij daar wat meer voor open. We zijn allemaal mensen. Maar wegkopen is echt een ding. Mensen krijgen hogere salarissen aangeboden bij een ander. Helemaal in Engeland hoor je het veel. We hebben veel Roemeense chauffeurs voor ons rijden, die worden gewoon weggekocht. Het is echt verschrikkelijk momenteel. We betalen niet slecht, maar staan wel onder druk. Ik doe dit nu bijna 40 jaar, maar dit is echt een heel lastige periode.”

Personeelskosten omhoog, maar dat is nu niet het enige. Zijn alle hogere kosten door te berekenen aan de klant?
“We moeten wel. Ik weet dat sommige klanten gaan steigeren, maar je moet allebei een goede boterham kunnen verdienen. Of bij ons de kosten ook +8 procent gaan? Ja, op die lijn zitten we. Het is wel afhankelijk van de klant, bij sommigen zitten we op 9 procent. Zelf betalen we 13 procent extra om in Engeland te leveren. Een pallet in Londen afleveren kost 13 procent meer dan eerst. Dat is veel geld extra.”

Doen jullie veel in het Verenigd Koninkrijk?
“Vanwege de aankondiging van Brexit hebben we dat zo veel mogelijk vermeden. Van de 45 miljoen euro omzet zal het gaan om een 2 tot 4 miljoen.”

Betekenen de hogere kosten dat Van Duuren moet terugschakelen op innovatief gebied?
“Nee, die dingen moet je los van elkaar zien. Hiernaast zit de automatiseringsafdeling die via artificial intelligence (AI) de voorspellingen maakt van leveringen. We hebben heel veel data en weten wanneer iets geleverd wordt, waarna de winkels op de juiste tijden personeel klaar hebben staan om pallets te ontvangen en de goederen in het schap te leggen. Ook voor lange afstanden is dat steeds beter te managen. Die voorspellingen maken en alles automatiseren staat los van wat er speelt. Hier moeten we vechten, daar moeten we ontwikkelen.”

Vechten, maar tegelijk is er wellicht weer wat tijd vrij na de verhuizing om ergens op te focussen.
“Export. Door de samenwerking met Cargoline – en hun 84 partners door heel Europa – is de balans tussen import en export een beetje zoek. Het komende decennium ga ik mij puur op de export richten, op Nederlandse partijen die naar het buitenland willen. Het liefste business-to-business. Van Duuren is niet onbekend op de markt doordat we ons eigen magazine Drive breed verspreiden en door de opvallende, gele trailers op de weg. Voor 2022 hebben we onszelf weer tot doel gesteld om 5 tot 10 procent te groeien.”

Autonome groei?
“We willen ons nu echt richten op de interne organisatie. Zo’n verbouwing en verhuizing, daar zit veel tijd in. Overnemen vergt veel energie: je moet de automatiseringssystemen op elkaar aan laten sluiten, de mensen en kantoren. Aan de andere kant, als je geen ambitie hebt kom je nergens. We willen wel, maar op ons eigen tempo. Of bedrijven in óns geïnteresseerd zijn? Ja, altijd. Maar dat willen wij niet. Sven, de zoon van mijn broer, loopt hier al twee jaar rond. Hij runt de hele domestic-afdeling als 27-jarige. En mijn zoon van 24 heeft ook interesse in Van Duuren. Zij zijn kopieën van mijn broer en mij en willen waarschijnlijk wel verder met het bedrijf. We zien ook geen nood om te verkopen, want we zijn financieel sterk.”

bronvermelding: logistiek.nl

Door Van Duuren Districenters B.V.
Stuartweg 8a , 4131 JN, Vianen
24 april '24 (16:25)

Hoe kies je de juiste heftruck of reachtruck voor jouw bedrijf?

Het kiezen van de juiste heftruck is van groot belang voor de efficiëntie en productiviteit binnen jouw bedrijf. Elke heftruck heeft specifieke eigenschappen die hem geschikt maken voor bepaalde taken en werkomgevingen. Of je nu op zoek bent naar een model voor zware ladingen of een wendbare reachtruck voor smalle gangen, het is belangrijk om een weloverwogen keuze te maken die past bij de behoeften van jouw bedrijf. In deze blog bespreken we verschillende modellen heftrucks en reachtrucks, met een focus op capaciteit, kostenefficiëntie en toepassingsgebied.

23 april '24 ( 8:16)

Bescherm uw voertuig met vrachtwagenzeilen op maat

Het is enorm belangrijk om uw vrachtwagen en de lading goed te beschermen tijdens transport. Door de juiste bescherming voorkomt u schade aan uw vrachtwagen of de lading en beschermt u de vracht tegen diefstal.

16 april '24 (12:56)

Verbetering van de distributie van voedsel en dranken met Flexitank-technologie

Vloeibare producten voor de voedingsindustrie vervoeren kan een uitdaging zijn. Kruisbesmetting, reiniging van tanks en kosteneffectief en efficiënt transport zijn van groot belang in de voedingsindustrie. KriCon Group BV is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare bulkgoederen met ISO-tanks/tank container, met een wereldwijd netwerk van kantoren en agentschappen.

05 april '24 (13:58)

De beste uitjes in Nederland voor het hele gezin

Nederland zit vol met leuke, educatieve en ontspannende activiteiten die perfect zijn voor gezinnen. Of je nu de natuur ingaat, cultuur wilt opsnuiven of op avontuur wilt gaan, er is voor elk wat wils. Ontdek verschillende topactiviteiten voor het hele gezin in Nederland. Dat wordt gegarandeerd een leuk gezinsuitje!

05 april '24 (13:24)

De technologische toekomst van slimme steden

De opkomst van slimme steden belooft een revolutie in de manier waarop we leven, werken en met onze omgeving omgaan. Deze blog verkent de rol van technologie in het vormgeven van slimme steden, met een focus op duurzaamheid.

15 februari '24 (12:15)

Het traject naar het behalen van een vrachtwagen rijbewijs

Het behalen van een vrachtwagen rijbewijs is een proces dat zowel toewijding als praktijk vereist. In Nederland zijn er verschillende soorten rijbewijzen voor het besturen van vrachtwagens, elk met zijn eigen vereisten en toepassingen. Voor aspirant-vrachtwagenchauffeurs is het essentieel om te begrijpen hoe lang het traject duurt en welke stappen er nodig zijn om succesvol een vrachtwagen rijbewijs te behalen. Bovendien speelt de keuze van een rijschool een cruciale rol in dit proces, waarbij www.verkeersschoolwesseldijk.nl zich als marktleider onderscheidt op het gebied van vrachtwagen rijbewijzen.

29 november '23 (13:36)

5 tips voor het kopen van uw elektrische roldeur.

U staat op het punt om een elektrische roldeur aan te schaffen. Maar welke leverancier is betrouwbaar? En hoe voorkomt u een miskoop? Bij uw zoektocht naar de juiste deur komt u allerlei mogelijkheden en opties tegen. Wij helpen u graag op weg met deze tips.

21 november '23 (14:24)

Een koeriersdienst inschakelen? Hierop moet je letten

Van het verhuizen van je inboedel naar een andere woning tot het grootschalig transport van goederen in functie van je bedrijf, een goede koeriersdienst is in verschillende situaties een uitkomst. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je zomaar op de eerste de beste koeriersdienst moet vertrouwen als je spullen wilt vervoeren. Hieronder vind je enkele handige tips om de juiste keuze te maken.

19 oktober '23 (15:44)

De voordelen van met een huurauto op vakantie

Wil je graag met de auto op vakantie, maar beschik je niet over een dusdanige kwalitatieve auto, dat een nieuwe auto kopen eigenlijk de enige optie is om veilig naar bijvoorbeeld het zuiden van Spanje te kunnen rijden? Gelukkig zijn er tegenwoordig veel meer opties en hoef je dus niet direct een kapitaal uit te geven omdat je een nieuwe auto nodig hebt. Zo behoort het huren van een auto tot de mogelijkheden, maar kun je er ook gewoon voor kiezen om met het vliegtuig naar je bestemming te vliegen om daar vervolgens op het vliegveld je gehuurde auto in te laden en direct te kunnen vertrekken. Het huren van een auto doe je bijvoorbeeld gemakkelijk en snel online bij Easyterra. Easyterra is actief in meerdere landen en staat garant voor service, kwaliteit en altijd de beste prijs. Omdat lang niet iedereen de voordelen van een vakantie met de auto ziet en zich vooral druk maakt om de vaak meer dan 10 uur die je moet rijden, hebben wij de voordelen voor je op een rijtje gezet.

16 oktober '23 ( 9:51)

Urenregistratie- en personeelsplanning voor de transport

De transportsector draait om precisie, snelheid en flexibiliteit. Hiervoor is een strakke en tegelijktijdig flexibele personeelsplanning nodig. Het slim inzetten van middelen en personeel is cruciaal voor het behalen van deadlines, het minimaliseren van stilstand en het optimaliseren van de winstgevendheid. In dit artikel ontdek personeelsplanning software niet alleen werkuren bijhoudt, maar een bijzonder grote rol speelt in de bedrijfsprocessen van de transportwereld.