Ouderen en laaggeletterden steeds meer last van digitalisering ov
7 december 2021 om 11:29
< 1 min lezen

Ouderen en laaggeletterden steeds meer last van digitalisering ov

Mensen met een verhoogd risico op digitale uitsluiting, zoals ouderen of laaggeletterden, ondervinden voordelen, maar ook nadelen van digitalisering in het openbaar vervoer. Dit blijkt uit het onderzoek 'Een inclusief openbaar vervoersysteem in het digitale tijdperk: op het juiste spoor?' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Digitalisering in het openbaar vervoer biedt voor een meerderheid van de mensen duidelijke voordelen. Voor hen is reizen met het ov eenvoudiger door de beschikbaarheid van digitale reisinformatie op een smartphone en de mogelijkheid om online kaartjes te kopen.

Digitale uitsluiting

Ongeveer 3 miljoen Nederlanders, 1 op de 6, hebben geen of beperkte digitale vaardigheden. Dit zijn laaggeletterden, maar ook sommige ouderen, mensen met een lager opleidingsniveau, mensen uit minderheidsgroepen en mensen met leer- en communicatieproblemen. Zij behoren tot de groepen met een verhoogd risico op digitale uitsluiting, omdat het voor sommigen van hen moeilijker is om deel te nemen aan de digitale samenleving. Het gebruik van het openbaar vervoer behoort daartoe.

Uit het onderzoek van het KiM blijkt dat mensen uit deze groepen zich soms ook minder op hun gemak voelen met digitale middelen. Hierdoor kunnen ze afhankelijker worden van anderen, met minder zelfredzaamheid als gevolg. Door een ontoereikend ontwerp van producten en diensten in het openbaar vervoer kunnen zij ook niet altijd van innovaties profiteren. Sommige problemen die zich manifesteren door de digitalisering in het ov zijn diepgeworteld en daarmee moeilijk te verhelpen voor partijen in de sector, denk bijvoorbeeld aan armoede.

Oplossingsrichtingen

Het KiM doet verschillende suggesties om het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor mensen met een verhoogd risico op digitale uitsluiting. Vervoerders kunnen bijvoorbeeld bij voorlichting rekening houden met deze mensen. Dat geldt ook voor ontwikkelaars bij het ontwerp van een kaartjesautomaat of reis-app. Ook het in stand houden van analoge alternatieven, zoals een loket of winkels waar kaartjes worden verkocht, kan digitale uitsluiting helpen voorkomen.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: NS

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    Werkzaamheden op station Heerlen, dit weekend geen intercity’s

    Vandaag om 11:07
    • Spoortransport

    ProRail: treinen Utrecht-Den Haag rijden deze middag weer normaal

    16 september 2025 om 14:40

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland