Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reizigersgroei valt tegen: vijfde jaarverlies NS

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Reizigersgroei valt tegen: vijfde jaarverlies NS
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vorig jaar voor het vijfde jaar op rij verlies gedraaid. De spoorvervoerder houdt last van sterk stijgende kosten en verwacht dat het aantal reizigers niet eerder dan in 2030 terug op het oude niveau van 2019 zal zijn. Ook werkzaamheden aan het spoor raakten het bedrijf in de portemonnee. Mensen nemen dan minder de trein en de NS is veel geld kwijt aan bijvoorbeeld vervangend vervoer.

Wanneer puur naar de bedrijfsvoering wordt gekeken en eenmalige boekhoudkundige posten niet worden meegenomen, bedroeg het verlies 141 miljoen euro. Een jaar eerder ging het nog om 187 miljoen euro verlies. Er kwam vorig jaar meer geld binnen uit de verkoop van treinkaartjes en het uitbaten van de stations. Maar de kosten gingen ook hard omhoog en de reizigersgroei viel met een plus van 4,3 procent tegen.

Financieel gezond

"Ondanks al onze inspanningen is het financieel resultaat onvoldoende voor een financieel gezond NS", stelde NS-topman Wouter Koolmees bij de presentatie van de jaarcijfers. "Zo betaalde NS vorig jaar alleen al 533 miljoen euro aan het ministerie en ProRail om überhaupt op het spoor te mogen rijden, een stijging van 15 procent en 70 miljoen euro meer dan over 2023."

Compensatie

De kosten voor het regelen van vervangend vervoer bedroegen volgens hem 23 miljoen euro. Door de vele vertragingen heeft de spoorvervoerder ook veel treinreizigers moeten compenseren. De NS kende vorig jaar 335.849 keer een claim toe voor geld terug bij vertraging. Dat waren er bijna 50.000 meer dan in 2023. Het compensatiebedrag liep op van 3,1 miljoen naar 3,6 miljoen euro.

Eerder vreesde de NS de prijzen van treinkaartjes flink te moeten verhogen om de slechte cijfers te compenseren. Tickets zouden daardoor meer dan 12 procent duurder worden. Maar het kabinet schoot te hulp, waardoor kaartjes uiteindelijk dik 6 procent in prijs omhooggingen. De NS zegt nog met de overheid in gesprek te zijn over een structurele oplossing om te voorkomen dat er straks alsnog een flinke prijsverhoging volgt.

Kostbaar

"Goed openbaar vervoer is kostbaar", merkte Koolmees ook op. Hij benadrukte verder dat de NS zich blijft inspannen om de kosten te verlagen. De onderneming kondigde in augustus aan vijfhonderd kantoorbanen te schrappen. "Daarnaast willen we de opbrengsten verhogen door meer reizigers aan te trekken met kortingen voor reizen in de daluren." De NS heeft zich ten doel gesteld vanaf 2027 weer een positief resultaat in de boeken te zetten.

30 juni '25 (13:19)

NS doet onderzoek naar oorzaak explosie in trein bij Limmen

De NS doet nog onderzoek naar de aanleiding van de explosie in de elektriciteitskast in een trein bij Limmen. Zondagavond 29 juni ontplofte de kast en daardoor schoot ook een deel van de wand los. Eén persoon raakte daarbij gewond en drie anderen werden onwel. Dat meldt NH Nieuws.

30 juni '25 (13:12)

Extra treinen naar strand in Zandvoort door warme weer

Door het warme weer rijdt de NS de komende dagen met zes treinen per uur naar Zandvoort. Dat zijn er twee meer dan normaal, laat een woordvoerster weten. De extra treinen naar het strand rijden naar verwachting tot en met woensdag.

30 juni '25 ( 2:30)

Explosie in trein bij Castricum: één gewonde en honderden reizigers geëvacueerd

Zo'n 650 mensen zijn geëvacueerd uit een trein die stilstond op het spoor ter hoogte van Castricum, meldt de veiligheidsregio. In een elektriciteitskast van de trein was zondagavond een explosie. Daarbij raakte één persoon gewond.

28 juni '25 (11:15)

Overzichtstentoonstelling Vier de Beeldmix geopend op station Hilversum

Donderdag 26 juni 2025 is op station Hilversum de grote overzichtstentoonstelling ‘Vier de Beeldmix, Nederlandse fotografen van vroeger en nu’ geopend. Deze expositie vormt het sluitstuk van een reeks van twaalf tentoonstellingen die de veelzijdigheid van de Nederlandse fotografie vieren. Dat meldt NS.

27 juni '25 (13:46)

Station Zaandam in alle kleuren voor Roze Zaterdag

Op zaterdag 28 juni viert Zaanstad het absolute hoogtepunt van de Pride week: Roze Zaterdag. Het feest begint al op station Zaandam waar reizigers feestelijk worden ontvangen in thema. Het evenement is goed bereikbaar per trein. Binnen vijf minuten wandelen of fietsen met de OV-fiets, bereiken feestgangers het centrum. Dat meldt de NS.

27 juni '25 (10:45)

Iedere tien minuten een trein op Utrecht Leidsche Rijn

Vanaf maandag 30 juni stoppen er zes in plaats van vier treinen per uur op Utrecht Leidsche Rijn . De trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal via Woerden gaat op maandag tot en met donderdag extra stoppen op Utrecht Leidsche Rijn. De huidige verbinding tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn blijft ook vier keer per uur rijden. Dat meldt de NS.

27 juni '25 ( 9:11)

Twee weken aangepaste dienstregeling Zuidzijde Amsterdam

Van vrijdag 27 juni tot en met zondag 13 juli 2025 maakt spoorwegbeheerder ProRail de entree van station Amsterdam Zuid gereed voor groot bouwmaterieel. Dat meldt NS.

26 juni '25 (14:52)

Monumentale StationsHuiskamer opent op middenperron van station Haarlem

Op het middenperron van Haarlem opent NS op 28 juni een ruime StationsHuiskamer waar reizigers met een hapje en drankje prettig kunnen wachten met direct zicht op actuele reisinformatie. Ook zijn er plekken om even te werken met oplaadpunten voor mobiele apparaten. Deze unieke StationsHuiskamer is gevestigd in de voormalige monumentale restauratie die volledig is gerenoveerd. Dat meldt de NS.

26 juni '25 (12:48)

Treinproblemen rond Schiphol verholpen

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 1:59)

Oorzaak storing Schiphol bekend: donderdag normaal treinverkeer

ProRail heeft de oorzaak gevonden van de seinstoring die woensdag voor veel hinder zorgde op het spoor rond Schiphol. Het gaat om een defecte railspoel, "een elektrische component die het mogelijk maakt dat treinen kunnen rijden", zo legt een woordvoerster van de spoorbeheerder uit. Een aannemer van ProRail begint rond 22.00 uur aan de reparatie van het defect, een "complexe klus". Het herstel duurt naar verwachting de hele nacht.