Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 7 min
location_on [xx]km
Station groningen met arriva trein
De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.

Beperkingen en struikelblokken

Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:

  1. Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
  2. Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
  3. Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.

Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.

Arriva is klaar om te rijden

Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.

Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.

Een monopoliepositie van NS?

De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.

Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

23 juni '25 ( 8:24)

Station Nijmegen Heyendaal officieel heropend met muziek en gedicht

Vrijdag 20 juni 2025 is station Nijmegen Heyendaal officieel heropend. Onder begeleiding van livemuziek van een bongo trokken vertegenwoordigers van ProRail, de gemeente Nijmegen, de provincie Gelderland, Arriva en NS een groot doek van een gedicht van Simon Mamahit. Dat meldt ProRail.

19 juni '25 (14:16)

Acht weken lang geen treinen bij grensovergang Betuweroute

De grensovergang op de Betuweroute bij Zevenaar is komende zomer gedurende acht weken niet beschikbaar voor spoorvervoer. Van 27 juni tot en met 24 augustus 2025 wordt daar gewerkt aan het Derde Spoor tussen Emmerich en Oberhausen in Duitsland. Dat meldt ProRail.

19 juni '25 (13:26)

Geen treinen en een wegafsluiting bij Zandvoort tijdens warm weekend

De stranden bij Zandvoort zijn het aankomende tropische weekend slecht bereikbaar. Treinen rijden er niet en één van de twee toegangswegen is voor een gedeelte afgesloten. Precies op het moment dat de Historic Grand Prix wordt gereden en er meerdere evenementen op de planning staan. Dat meldt NH Nieuws.

19 juni '25 ( 8:42)

Werk aan de winkel op station Amsterdam Zuid en de A10 Zuid

ProRail, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam voeren van donderdag 26 juni (21.00 uur) tot en met zaterdag 12 juli (21.00 uur) ingrijpende werkzaamheden uit aan station Amsterdam Zuid en de A10 Zuid. Deze werkzaamheden, onderdeel van het project Zuidasdok, hebben grote impact op het trein- en wegverkeer in en rond Amsterdam. Reizigers en weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot een uur. Dat meldt ProRail.

18 juni '25 (15:54)

Treinen waarschijnlijk extra druk van en naar Amsterdam tijdens festival Op de Ring

Op 21 juni viert Amsterdam haar 750e verjaardag met het festival Op de Ring. Om alle feestgangers naar Amsterdam te brengen, rijdt NS de hele dag langere treinen van en naar Amsterdam. Daarnaast worden op de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam Sloterdijk crowd management-maatregelen getroffen en zijn er extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Er stoppen die dag geen treinen op de stations Amsterdam RAI en Amsterdam Lelylaan om onveilige situaties te voorkomen. NS adviseert reizigers rekening te houden met zeer grote drukte en zich voor te bereiden op heel warm weer. Dat meldt de NS.

18 juni '25 (15:18)

Voorlopig geen stakingen meer na eindbod NS

De NS heeft hun eindbond aan de vakbonden bekendgemaakt en hoopt dat er daarmee een einde komt aan het cao-conflict. Het spoorbedrijf komt onder andere met een hoger loonbod. Voor het personeel komt er een verbeterde en structurele regeling als ze eerder willen stoppen met werken. De vakbonden hebben besloten voorlopig niet meer te staken. Dat meldt Hart van Nederland.

18 juni '25 (13:03)

Storing NS-claimsite hopelijk voor het weekend verholpen

De NS verwacht dat voor komend weekend de storing met het systeem voor het aanvragen van schadevergoeding is verholpen. Reizigers kunnen al enige tijd geen claim indienen voor compensatie van hun reiskosten omdat het systeem platligt.

18 juni '25 (10:59)

NS doet eindbod aan de vakbonden

NS heeft de vakbonden een eindbod gedaan voor een nieuwe cao. Belangrijke onderdelen van dit eindbod zijn een verbeterde en structurele regeling voor zware beroepen en een loonstijging die koopkrachtverbetering voor onze collega’s oplevert. Tegelijkertijd past het eindbod bij de financiële situatie waarin NS zich bevindt. Daarnaast bevat het eindbod nog diverse andere elementen. Dat meldt de NS.

18 juni '25 ( 8:34)

NS: treinverkeer dag na staking goed opgestart

Een dag na de staking van NS-personeel is het treinverkeer weer goed op gang gekomen, meldt de NS. Mogelijk staan in de gebieden waar is gestaakt nog niet alle treinen op de juiste plek en zijn sommige treinen te lang of juist te kort. "Maar dat lost zich in de loop van de dag weer op", zegt een woordvoerder.

17 juni '25 (13:51)

Reizigersvereniging Rover: vierde treinstaking is te veel

Voor de vierde keer zijn grote delen van het land niet per trein bereikbaar door een staking van NS-personeel. "Voor een vitale sector in de samenleving is dat te veel", vindt directeur van reizigersvereniging Rover Freek Bos. Volgens hem is de impact van de treinstakingen te groot, zeker voor mensen zonder alternatief.