Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 7 min
location_on [xx]km
Station groningen met arriva trein
De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.

Beperkingen en struikelblokken

Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:

  1. Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
  2. Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
  3. Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.

Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.

Arriva is klaar om te rijden

Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.

Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.

Een monopoliepositie van NS?

De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.

Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

14 februari '25 (11:15)

Bezwaar NS tegen nachttrein Zwolle-Amsterdam van Arriva

De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent Arriva op het traject tussen Zwolle en Amsterdam. Dat bevestigde een woordvoerder van het spoorbedrijf na berichtgeving in de Volkskrant. Volgens de woordvoerder wil de NS de nachttrein, die vanaf 15 maart gaat rijden, niet tegenhouden, maar wil het bedrijf wettelijk toetsen of Arriva zich wel aan de spelregels heeft gehouden.

14 februari '25 ( 8:33)

Week aangepast treinverkeer rondom Amsterdam

Spoorwegbeheerder ProRail werkt in de voorjaarsvakantie (regio Noord) aan het spoor rondom Amsterdam. Dit heeft gevolgen voor treinreizigers. Van maandag 17 februari tot en met vrijdag 21 februari 2025 is rond Amsterdam sprake van aangepast treinverkeer. Dat meldt NS.

13 februari '25 (16:19)

Geen of veel minder treinen van en naar station Den Haag Centraal

Twee weken lang rijden veel minder treinen van en naar station Den Haag Centraal. Van zaterdag 15 februari tot en met zondag 2 maart 2025 zijn er spoorwerkzaamheden. Dat meldt de ANWB.

12 februari '25 (10:34)

Geen vervolging na mishandeling NS-conducteur vorig jaar april

Een aangifte van de NS bij de politie over een mishandeling van een NS-conducteur in april vorig jaar, krijgt geen strafrechtelijk vervolg. Er is onvoldoende bewijs om de minderjarige verdachte te kunnen vervolgen. Dit meldt NOS.

12 februari '25 (10:00)

Geen vervolging voor incident met NS-conductrice

Het Openbaar Ministerie gaat niemand vervolgen voor een incident met een NS-conductrice, waarbij zij vorig jaar april gewond raakte. Dat bevestigde het OM woensdag na berichtgeving van de Volkskrant.

11 februari '25 ( 8:45)

NS-dienstregeling 2026: iets meer treinen

In de nieuwe dienstregeling van NS die in december van dit jaar ingaat, wil het bedrijf met "enkele verbeteringen" komen. Op meerdere trajecten begint het treinverkeer eerder op de dag, en rijden de treinen tot later door.

11 februari '25 ( 7:36)

Reizigers kunnen op Amsterdam Centraal terecht in vernieuwde UK Terminal

De op station Amsterdam Centraal vernieuwde UK Terminal is maandag 10 februari 2025 weer in gebruik genomen. Na acht maanden kunnen reizigers sinds gister met de Eurostar weer rechtstreeks richting Londen reizen. Dankzij de nieuwe voorzieningen kunnen nu meer passagiers profiteren van de verbinding tussen Amsterdam en Londen. Dat meldt ProRail.

11 februari '25 ( 7:22)

Studenten willen op Eindhoven Centraal wereldroeirecord verbreken

Studentenroeivereniging Thêta uit Eindhoven doet vanaf vandaag een poging om op Eindhoven Centraal het wereldrecord roeien te verbreken. Tien dagen en zeven uur lang gaan ze op dit station onafgebroken roeien op een roeimachine. Althans, dat is het streven. Dit doen ze in een glazen verblijf midden in de stationshal. Zilveren olympiër Sander de Graaf opent de recordpoging. Met deze actie wordt geld ingezameld voor de Hartstichting. Dat meldt NS.

10 februari '25 (12:08)

Reizigers reizen weer met directe verbinding naar Londen

Treinreizigers kunnen met ingang van vandaag weer zonder overstap reizen van Nederland naar Londen. Vanwege werkzaamheden aan een vernieuwde terminal in Amsterdam was dat lange tijd niet mogelijk. Dat meldt NOS Teletekst.

10 februari '25 (12:00)

Geen treinen tussen Utrecht en Woerden door stroomstoring

Door een stroomstoring bij Vleuten ligt het treinverkeer tussen Utrecht en Woerden stil, meldt spoorbeheerder ProRail. Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam en Utrecht en Leiden is daardoor verstoord.