Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Reizigersvereniging Rover wil geen oerwoud aan paaltjes op stations

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Reizigersvereniging Rover wil geen oerwoud aan paaltjes op stations
Reizigersvereniging Rover wil dat er een streep gaat door een plan om stations in het noorden en oosten van het land te voorzien van een toeslagzuil voor de hsl. Dat wordt een oerwoud aan paaltjes en maakt het reizen "fors ingewikkelder", meldt Rover.

Vanaf december rijdt de Intercity Direct via de hogesnelheidslijn door naar verschillende stations in het noorden en oosten van Nederland. Omdat NS een toeslag rekent voor deze trein, komt op veel stations een toeslagzuil, verwacht Rover. Vanaf december gaat het dan om bijvoorbeeld stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum. Later komen daar nog onder meer stations Zwolle, Assen, Groningen, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden, Apeldoorn, Deventer en Enschede bij.

Zelf de puzzel leggen

Of een gang naar die toeslagzuil nodig is, gaat volgens de reizigersvereniging afhangen van in welke trein je stapt, je reisroute en op welk station je weer uitstapt. "De reiziger moet deze puzzel zelf leggen. Bij een hsl-reis die voor het eerste deel met een ander vervoersbedrijf wordt afgelegd betekent dit dus uitchecken bij de eerste vervoerder, inchecken bij NS en ook nog langs de hsl-toeslagzuil."

NS: geen alternatief

Directeur Freek Bos van Rover noemt de hogesnelheidslijn een zorgenkindje met veel vertragingen en uitval. "In plaats van reizigers tegemoet te komen door de toeslag af te schaffen, komt NS met een tsunami aan toeslagpaaltjes en een ingewikkelde opgave voor reizigers."

Ook de NS ziet liever geen toeslagpaaltjes op de stations. "Het is alleen op dit moment niet mogelijk om de toeslag op een andere manier te innen", zegt een woordvoerster. "We willen uiteindelijk toe naar een systeem waarbij de toeslag automatisch wordt geïnd, maar dat hangt weer samen met de invoering van de ov-pas."

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

02 juli '25 (15:46)

Verwachting ProRail: wind gaat treinverkeer op hsl minder hinderen

Het treinverkeer op de hogesnelheidslijn is volgens spoorbeheerder ProRail "veel beter beschermd" tegen de harde wind na de plaatsing van wind- en geluidsschermen. Die zijn de afgelopen jaren langs de spoorlijn gezet om de wind tegen te houden.

01 juli '25 ( 9:09)

Reisassistentie op veertig treinstations in Limburg

De provincie Limburg investeert in toegankelijk openbaar vervoer. Ze verleent Arriva een projectsubsidie van 651.447 euro voor het inrichten en aanbieden van reisassistentie op veertig treinstations. Daarover bericht de provincie Limburg.

01 juli '25 ( 8:00)

Primeur in Nederland: circulaire spoorstaven

ProRail heeft zaterdag 28 juni en zondag 29 juni 2025 in Noord-Holland (op het traject Hoofddorp-Leiden) voor het eerst ruim dertig kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven vernieuwd. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland. Dat meldt ProRail.