Rover: NS en ProRail onder streng toezicht totdat prestaties verbeteren
Volgens Rover houden de NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin is opgenomen dat treinen op tijd moeten rijden en er zo min mogelijk verstoringen zijn. "Maar de prestaties gaan achteruit", zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenoemd programma onder concessie dat aan NS en ProRail kan worden opgelegd. "Dat is een verbeterprogramma, met een verscherpt plan van aanpak over het oplossen van de problemen."
Duurdere kaartjes en bijdrage
Rover zal dat dinsdagmiddag ook voorleggen tijdens een hoorzitting, waarin Tweede Kamerleden zich laten bijpraten over de situatie op het spoor. Aanleiding is het jaarverslag van de NS van vorige week, waarin de vervoerder bekendmaakte treinkaartjes volgend jaar mogelijk met meer dan 10 procent te verhogen. Volgens de vervoerder is dat nodig door stijgende kosten en inflatie.
Vorig jaar werd een grote tariefstijging voorkomen door een eenmalige bijdrage van 120 miljoen euro van het demissionaire kabinet. Rover, maar ook de NS, hopen nu op een structurele jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro. NS-topman Wouter Koolmees is dinsdagmiddag ook bij de hoorzitting aanwezig, evenals ProRail. Donderdag debatteert de Tweede Kamer met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over het onderwerp.