Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rover: NS en ProRail onder streng toezicht totdat prestaties verbeteren

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rover: NS en ProRail onder streng toezicht totdat prestaties verbeteren
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail moeten onder streng toezicht worden geplaatst, totdat de prestaties op het spoor verbeteren. Ook moet de NS structureel 120 miljoen euro per jaar krijgen om te voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder wordt voor reizigers. Dat stelt reizigersvereniging Rover, voorafgaand aan een hoorzitting dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

Volgens Rover houden de NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin is opgenomen dat treinen op tijd moeten rijden en er zo min mogelijk verstoringen zijn. "Maar de prestaties gaan achteruit", zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenoemd programma onder concessie dat aan NS en ProRail kan worden opgelegd. "Dat is een verbeterprogramma, met een verscherpt plan van aanpak over het oplossen van de problemen."

Duurdere kaartjes en bijdrage

Rover zal dat dinsdagmiddag ook voorleggen tijdens een hoorzitting, waarin Tweede Kamerleden zich laten bijpraten over de situatie op het spoor. Aanleiding is het jaarverslag van de NS van vorige week, waarin de vervoerder bekendmaakte treinkaartjes volgend jaar mogelijk met meer dan 10 procent te verhogen. Volgens de vervoerder is dat nodig door stijgende kosten en inflatie.

Vorig jaar werd een grote tariefstijging voorkomen door een eenmalige bijdrage van 120 miljoen euro van het demissionaire kabinet. Rover, maar ook de NS, hopen nu op een structurele jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro. NS-topman Wouter Koolmees is dinsdagmiddag ook bij de hoorzitting aanwezig, evenals ProRail. Donderdag debatteert de Tweede Kamer met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over het onderwerp.

11 juni '25 (19:59)

NS wil dat vakbonden terugkomen naar onderhandelingstafel

Spoorvervoerder NS beraadt zich over hoe het bedrijf uit "de impasse" met de vakbonden kan komen, nu er opnieuw een treinstaking is aangekondigd. Een woordvoerder benadrukt dat NS eerder heeft gezegd graag verder te willen praten over de cao voor zijn personeel. "Onze deur heeft altijd opengestaan." Ook geeft hij aan dat NS de onderhandelingen niet via de media wil voeren, maar aan de onderhandelingstafel.

11 juni '25 (12:49)

NS-personeel gaat vrijdag 13 juni opnieuw staken

Treinreizigers krijgen vrijdag 13 juni opnieuw te maken met een staking bij de NS. Spoorvakbond VVMC heeft het personeel van de spoorvervoerder in het noorden en zuiden van Nederland opgeroepen om te staken. Of deze staking ook gevolgen heeft voor de dienstverlening in de rest van Nederland is nog niet duidelijk. Dat meldt Hart van Nederland.

11 juni '25 ( 9:22)

NS ontvangt tienduizenden aanvragen voor reisvergoeding na stakingsdagen

Bij de NS hebben tienduizenden mensen een declaratie ingediend om een vergoeding te krijgen voor de gemaakte reiskosten tijdens de treinstakingen van vrijdag 6 juni en dinsdag 10 juni. Een woordvoerder van de NS bevestigt dit na een bericht in het AD. Vanwege de staking lag het treinverkeer in heel Nederland stil. Dat meldt RTL Nieuws.

10 juni '25 (18:32)

Donderdag geen treinstaking: wel hinder voor NS-treinverkeer

Eerder lieten vakbonden in de media weten ook een 24 uursactie voor te bereiden voor donderdag 12 juni 2025 in de regio’s Noord-Holland en Oost-Nederland. Op dit moment heeft NS nog geen officiële aankondiging ontvangen; de minimale aanzegtermijn van 36 uur is verstreken. De aangekondigde staking op donderdag 12 juni gaat dus niet door. Dat meldt NS.

10 juni '25 (11:39)

Spoorvakbond VVMC: bal voor hervatten cao-gesprekken ligt bij NS

Als de NS de gesprekken over een nieuwe cao wil hervatten, zal het spoorbedrijf eerst met een serieus bod moeten komen. Dat meldt een woordvoerster van spoorvakbond VVMC. Tot op heden heeft de bond nog niets van de NS vernomen. Als dat zo blijft, wordt er ook donderdag regionaal gestaakt. De officiële aanzegging voor die staking is evenwel nog niet verstuurd, aldus de zegsvrouw.

10 juni '25 ( 7:27)

'Heel erg rustig' op stations bij begin NS-staking

Het is dinsdagochtend aan het begin van de NS-staking "heel erg rustig" op grote stations als Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal, meldt een woordvoerder van de NS. Doordat NS-medewerkers in de regio's West en Noord-West staken, rijden er in het hele land geen NS-treinen. Vrijdag was dat ook al het geval.

09 juni '25 (18:24)

Regionale vervoerders waarschuwen voor extra drukte om NS-staking

Door de staking van NS-personeel kan het dinsdag in de bussen en treinen van regionale vervoerders extra druk zijn. Daarvoor waarschuwt een aantal van die vervoerders via hun website of sociale media.

09 juni '25 ( 0:53)

Tijdens spoorstaking dinsdag wel treinen tussen Schiphol en Amsterdam

Tijdens de spoorstaking dinsdag rijden er wel treinen tussen Amsterdam en Schiphol. Een woordvoerster van NS laat weten dat er vier keer per uur in beide richtingen Sprinters gaan tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp/Schiphol. Door de staking van NS-personeel in de regio's West en Noord-West rijden dinsdag in het hele land geen NS-treinen.

08 juni '25 (15:33)

Belangenclub Rover bezorgd om onverwachte uitbreiding NS-staking

Reizigersvereniging Rover is bezorgd om de aangekondigde uitbreiding van de NS-staking aankomende dinsdag. Directeur Freek Bos verwacht dat dit voor meer overlast zorgt. "Onverwachte uitbreidingen zullen de sympathie en steun verder doen afbrokkelen."

06 juni '25 (14:03)

Station Sittard: pilot met rolband bij fietsenstalling

Een fiets stallen of weghalen bij station Sittard is sinds kort makkelijker. Daar is een rolband voor fietsen bij de ondergrondse stalling geplaatst. ProRail onderzoekt met deze pilot of de rolband de fietsenstalling toegankelijker maakt. Dat meldt ProRail.