Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Rover: NS en ProRail onder streng toezicht totdat prestaties verbeteren

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Rover: NS en ProRail onder streng toezicht totdat prestaties verbeteren
De Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail moeten onder streng toezicht worden geplaatst, totdat de prestaties op het spoor verbeteren. Ook moet de NS structureel 120 miljoen euro per jaar krijgen om te voorkomen dat de trein onbetaalbaar en nog onbetrouwbaarder wordt voor reizigers. Dat stelt reizigersvereniging Rover, voorafgaand aan een hoorzitting dinsdagmiddag in de Tweede Kamer.

Volgens Rover houden de NS en ProRail zich niet aan het vervoerscontract, waarin is opgenomen dat treinen op tijd moeten rijden en er zo min mogelijk verstoringen zijn. "Maar de prestaties gaan achteruit", zegt Rover-directeur Freek Bos. Daarom pleit de organisatie voor een zogenoemd programma onder concessie dat aan NS en ProRail kan worden opgelegd. "Dat is een verbeterprogramma, met een verscherpt plan van aanpak over het oplossen van de problemen."

Duurdere kaartjes en bijdrage

Rover zal dat dinsdagmiddag ook voorleggen tijdens een hoorzitting, waarin Tweede Kamerleden zich laten bijpraten over de situatie op het spoor. Aanleiding is het jaarverslag van de NS van vorige week, waarin de vervoerder bekendmaakte treinkaartjes volgend jaar mogelijk met meer dan 10 procent te verhogen. Volgens de vervoerder is dat nodig door stijgende kosten en inflatie.

Vorig jaar werd een grote tariefstijging voorkomen door een eenmalige bijdrage van 120 miljoen euro van het demissionaire kabinet. Rover, maar ook de NS, hopen nu op een structurele jaarlijkse bijdrage van 120 miljoen euro. NS-topman Wouter Koolmees is dinsdagmiddag ook bij de hoorzitting aanwezig, evenals ProRail. Donderdag debatteert de Tweede Kamer met demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over het onderwerp.

04 oktober '24 ( 9:04)

Vanaf december weer TienminutenSprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

Het is NS en spoorwegbeheerder ProRail gelukt om vanaf december 2024 de TienminutenSprinter weer te laten rijden tussen Rotterdam en Den Haag Centraal. Daarover bericht NS.

03 oktober '24 (14:45)

Eurostar dreigt nog steeds met opschorten ritten vanaf Amsterdam CS

Treinreisaanbieder Eurostar dreigt nog altijd internationale reizen vanaf Amsterdam Centraal tijdelijk te schrappen. De verbouwing van de terminal voor ritten naar Londen is volgens NS weliswaar op tijd af, maar volgens topvrouw Gwendoline Cazenave spelen meer problemen die een betrouwbare dienstverlening in de weg staan.

03 oktober '24 (13:30)

Lokale VVD'ers willen dat NS pro-Palestijnse sit-ins aanpakt

De lokale VVD-fracties in Den Haag, Leeuwarden, Alkmaar, Groningen en Enschede dringen er bij de NS op aan om voor maandag aangekondigde sit-in-acties op stations in hun gemeente in te perken waar mogelijk. Meerdere pro-Palestijnse actiegroepen zijn van plan op 7 oktober op zestien stations in het land een sit-in te houden. De VVD-politici vinden dat respectloos en onverdraagzaam, onder meer omdat het op die datum een jaar geleden is dat Hamas een dodelijke aanval uitvoerde in Israël. Ook vrezen zij dat reizigers zich onveilig voelen door de acties en dat looproutes worden geblokkeerd.

02 oktober '24 (12:15)

Treinen naar Parijs en Londen vanaf 2025 weer vanaf Amsterdam CS

De treinen naar Londen en Parijs kunnen begin volgend jaar weer gewoon van Amsterdam Centraal vertrekken. De grootschalige verbouwing op het station is dan grotendeels afgerond

02 oktober '24 (11:45)

Komend najaar op veel trajecten hinder door spoorwerkzaamheden

Werkzaamheden aan het spoor leiden in het najaar op verschillende trajecten tot hinder voor treinreizigers, verwachten ProRail en NS. Onder andere tussen Meppel en Leeuwarden, Den Haag en Rotterdam en rond Schiphol zijn werkzaamheden gepland. Reizigers moeten daar dan rekening houden met extra reistijd.

01 oktober '24 ( 8:45)

Fototentoonstelling Sisterhood geopend op station Utrecht Centraal

Zaterdag 28 september 2024 opende op station Utrecht Centraal de twaalfde editie van de foto-expositie 'De Mix Nederland'. De datum waarop Nederlandse vrouwen 105 jaar geleden kiesrecht kregen. Het is de laatste editie van deze reeks exposities. Dat meldt NS.

30 september '24 (13:45)

Ruimen vliegtuigbom: dinsdag even geen treinen langs Bunnik

Tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist rijden dinsdag tussen 10.00 uur en 11.00 uur geen treinen omdat langs het spoor in Bunnik een bom uit de Tweede Wereldoorlog wordt ontmanteld. ProRail en de NS raden treinreizigers aan de reisplanner te gebruiken voordat ze met de trein reizen.

30 september '24 (10:00)

Reizigersvereniging Rover wil geen oerwoud aan paaltjes op stations

Reizigersvereniging Rover wil dat er een streep gaat door een plan om stations in het noorden en oosten van het land te voorzien van een toeslagzuil voor de hsl. Dat wordt een oerwoud aan paaltjes en maakt het reizen "fors ingewikkelder", meldt Rover.

27 september '24 (14:30)

Ruim drieduizend klanten failliet Diner Train met lege handen

Door het faillissement van Dinner Train zijn in totaal 3420 klanten achtergebleven met een ticket dat waarschijnlijk niets meer waard is. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over de aanbieder van luxediners in treinen. Dinner Train ging eind augustus failliet nadat veel ritten waren uitgevallen. Het bedrijf laat een schuld achter van zeker 1,2 miljoen euro.

27 september '24 ( 9:02)

Leidens Ontzet: langere treinen en hutspot

Ook dit jaar staat Leiden op 3 oktober in het teken van Leidens Ontzet. Op deze feestdag herdenkt en viert Leiden de bevrijding van de bezetting van het Spaanse leger in 1574. NS zet (extra) lange treinen in en verwelkomt reizigers onder andere met warme hutspot. Dat meldt NS.