Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS beoogt komend jaar wekelijks 1.600 extra treinen te laten rijden

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS beoogt komend jaar wekelijks 1.600 extra treinen te laten rijden
De NS wil volgend jaar diverse regio's van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Er gaan per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling. Het is de grootste wijziging in jaren, staat in een plan dat de NS donderdag heeft bekendgemaakt.

De NS voert veranderingen door om Amsterdam en Schiphol - ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal - goed bereikbaar te houden. Tijdens het werk op en rond Amsterdam CS gaat de Airport Sprinter rijden. Dat is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

Intercity's

De Intercity's op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling rijden naar Amsterdam-Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. Vandaar rijden ze verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort.

TienminutenSprinter

Om het groeiend aantal reizigers tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht te bedienen, introduceert NS de TienminutenSprinter. Dat betekent: meer treinen, minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.

De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.

Rover positief

Reizigersclub Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. "Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden." Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is "vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen".

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.