Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Intercity direct vaak vertraagd door hsl-problemen en werkzaamheden

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Intercity direct vaak vertraagd door hsl-problemen en werkzaamheden
De Intercity direct is momenteel vaak vertraagd door onder meer werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Een woordvoerder van de NS bevestigt vrijdagochtend berichtgeving van het AD hierover. Volgens de krant was vorige maand bijna de helft van de IC-directtreinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda zeker vijf minuten vertraagd.

De belangrijkste oorzaak van de vertragingen zijn volgens de woordvoerder op dit moment werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Op Rotterdam zijn daardoor bijvoorbeeld veel sporen niet beschikbaar, wat zorgt voor weinig uitwijkmogelijkheden.

Kinderziektes

Daarbij mag bij Rijpwetering (Zuid-Holland) momenteel maar 80 kilometer per uur worden gereden door een constructiefout in een viaduct. "Dat zorgt al voor 3 tot 5 minuten vertraging", aldus de zegsman. Verder speelt mee dat de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) kinderziektes heeft, zoals overigens te verwachten is bij nieuwe treinen, zegt hij. "Die kinderziektes moeten eruit, en je ziet al dat het steeds beter gaat."

Verder spelen werkzaamheden op de Betuweroute aan de Duitse kant mee. "Er wordt veel gewerkt aan het spoor. Toen de werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol begonnen, kukelde de punctualiteit achteruit", aldus de zegsman. Spoorbeheerder ProRail had volgens hem al wel eerder aangegeven dat er meer werkzaamheden zouden komen omdat meer wordt verlangd van het spoor.

Punctualiteit

Maar de werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol zijn binnenkort voorbij, vertelt de woordvoerder verder. Daarnaast gaat de snelheidsbeperking bij Rijpwetering eraf, waardoor daar weer 160 kilometer per uur mag worden gereden. Verder hoopt de NS dat de ICNG beter gaat presteren. "Dus er gloort hoop aan het einde van de tunnel."

Toch gaat het nooit lukken een punctualiteit van 93 of 94 procent te behalen op de hogesnelheidslijn, geeft de woordvoerder aan. "Dat gaat nooit lukken, wat je ook doet." Oorzaak daarvan ligt in de aanleg destijds van de hsl. "Daar zitten constructiefouten in. Dat zie je bijvoorbeeld aan de brug bij Rijpwetering." In 2018 riep de NS daarom al op tot aanpassing van de infrastructuur.

01 maart '24 ( 8:12)

Podcastserie Trein vol verhalen van Arriva

Oostnet (later Syntus) startte een kwarteeuw geleden op de treinlijn Almelo-Mariënberg. Deze regionale treindienst betekende het begin van meer concurrentie op het spoor in Nederland. Tegenwoordig rijdt Arriva Nederland deze lijn als onderdeel van de Vechtdallijnen. Over die historische gebeurtenis van 25 jaar geleden heeft Arriva een podcastserie gemaakt. Dat meldt Arriva.

29 februari '24 (11:45)

Komend weekend geen treinen van en naar Den Haag

ProRail gaat samen met aannemer BAM aan de sporen en perrons van station Den Haag Centraal werken, zo meldt de spoorbeheerder donderdag. Daarom is de dienstregeling op 2 en 3 maart en van 9 tot en met 13 maart aangepast. Er rijden dan geen treinen tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal. In het weekend van 9 en 10 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Den Haag Centraal.

29 februari '24 (10:55)

Station Nijmegen krijgt komende jaren metamorfose

Het station van Nijmegen gaat komende jaren op de schop. Voor de komende vier jaar gaat aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het Gelderse station.

28 februari '24 (16:22)

Vervoersbedrijf gezocht voor concessie Achterhoek-Rivierenland

De provincie Gelderland is voor de dienstregeling 2025 nog op zoek naar een vervoersbedrijf dat de treinen wil rijden in de concessie Achterhoek-Rivierenland. Momenteel rijden Arriva en Breng nog in die concessie.

27 februari '24 (14:15)

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

27 februari '24 (13:52)

Rover pleit voor snelle ingrijp politiek: 'trein wordt onbetaalbaar'

Reizigersvereniging Rover roept de politiek op om opnieuw fors te investeren in treinvervoer, om te voorkomen dat treinreizen voor veel mensen onbetaalbaar wordt. In het jaarverslag dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdagochtend publiceerden, werd duidelijk dat de spoorvervoerder overweegt om de prijs van een treinkaartje vanaf 2025 met ruim 10 procent te verhogen. Maar duurdere kaartjes zullen alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Het demissionaire kabinet maakte in oktober weliswaar een bedrag van 120 miljoen euro vrij waarmee de NS een prijsstijging dit jaar kan voorkomen, maar "de politiek moet ook voor 2025 en later een oplossing bieden", aldus een woordvoerster van de reizigersorganisatie.

27 februari '24 (11:26)

NS overweegt treinkaartjes volgend jaar flink duurder te maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) overwegen de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors te verhogen, mogelijk met meer dan 10 procent. Dat meldt het spoorbedrijf in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.

27 februari '24 ( 9:24)

Voorjaarsvoordeel bij Interrail: 15% korting

Interrail heeft sinds 20 februari jl. een voorjaarssale van 15%. Deze korting is geldig op alle ‘flexi passen’ en op alle ‘doorlopende passen’. De actie loopt tot 5 maart dit jaar.

27 februari '24 ( 9:15)

Container op spoorlijn: geen treinen tussen Zwolle en Kampen

Tussen Zwolle en Kampen rijden geen treinen omdat een container van een vrachtwagen op de spoorlijn is gevallen, meldt ProRail. De container blokkeert de beveiligde overweg op de Nieuweveer Allee in Zwolle en de overweg is ook beschadigd.

27 februari '24 ( 8:03)

Terugkeer vroege Intercity Rotterdam-Dordrecht

Na advies van reizigersvereniging Rover en andere consumentenorganisaties heeft NS besloten later dit jaar de vroege Intercity van Rotterdam naar Dordrecht weer te laten rijden. Dat meldt Rover.