Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Intercity direct vaak vertraagd door hsl-problemen en werkzaamheden

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Intercity direct vaak vertraagd door hsl-problemen en werkzaamheden
De Intercity direct is momenteel vaak vertraagd door onder meer werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Een woordvoerder van de NS bevestigt vrijdagochtend berichtgeving van het AD hierover. Volgens de krant was vorige maand bijna de helft van de IC-directtreinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda zeker vijf minuten vertraagd.

De belangrijkste oorzaak van de vertragingen zijn volgens de woordvoerder op dit moment werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol. Op Rotterdam zijn daardoor bijvoorbeeld veel sporen niet beschikbaar, wat zorgt voor weinig uitwijkmogelijkheden.

Kinderziektes

Daarbij mag bij Rijpwetering (Zuid-Holland) momenteel maar 80 kilometer per uur worden gereden door een constructiefout in een viaduct. "Dat zorgt al voor 3 tot 5 minuten vertraging", aldus de zegsman. Verder speelt mee dat de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) kinderziektes heeft, zoals overigens te verwachten is bij nieuwe treinen, zegt hij. "Die kinderziektes moeten eruit, en je ziet al dat het steeds beter gaat."

Verder spelen werkzaamheden op de Betuweroute aan de Duitse kant mee. "Er wordt veel gewerkt aan het spoor. Toen de werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol begonnen, kukelde de punctualiteit achteruit", aldus de zegsman. Spoorbeheerder ProRail had volgens hem al wel eerder aangegeven dat er meer werkzaamheden zouden komen omdat meer wordt verlangd van het spoor.

Punctualiteit

Maar de werkzaamheden bij Rotterdam en Schiphol zijn binnenkort voorbij, vertelt de woordvoerder verder. Daarnaast gaat de snelheidsbeperking bij Rijpwetering eraf, waardoor daar weer 160 kilometer per uur mag worden gereden. Verder hoopt de NS dat de ICNG beter gaat presteren. "Dus er gloort hoop aan het einde van de tunnel."

Toch gaat het nooit lukken een punctualiteit van 93 of 94 procent te behalen op de hogesnelheidslijn, geeft de woordvoerder aan. "Dat gaat nooit lukken, wat je ook doet." Oorzaak daarvan ligt in de aanleg destijds van de hsl. "Daar zitten constructiefouten in. Dat zie je bijvoorbeeld aan de brug bij Rijpwetering." In 2018 riep de NS daarom al op tot aanpassing van de infrastructuur.

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.