Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NedTrain en Tilburg moeten van het OM boete krijgen vanwege blootstelling chroom-6

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
NedTrain en Tilburg moeten van het OM boete krijgen vanwege blootstelling chroom-6
De gemeente Tilburg en treinonderhoudsbedrijf NedTrain moeten wat het Openbaar Ministerie (OM) betreft ieder ruim drie ton aan boetes betalen omdat ze jarenlang werklozen hebben blootgesteld aan chroom-6 en andere gevaarlijke stoffen. Tilburg liet tussen 2004 en 2011 mensen met een bijstandsuitkering verflagen afschuren van oude treinstellen, die bestemd waren voor het Spoorwegmuseum. De verf bevatte het kankerverwekkende chroom-6. Ook kwamen de arbeiders in aanraking met lood en fijnstof.

Volgens het OM zijn de arbeidsregels "met voeten getreden" en ging op het gebied van arbeidsomstandigheden "vrijwel alles fout". De officier van justitie sprak maandag voor de rechtbank in Rotterdam, waar de zaak dient, van een "ontluisterend beeld". Tilburg liet als werkgever "veel steken vallen", NedTrain verzuimde kennis over de gevaren van chroom-6 te delen, aldus het OM. Terwijl daar al sinds de jaren zeventig kennis over bestond binnen het onderhoudsbedrijf van de NS.

Hal die niet voldeed aan de eisen 

"NedTrain had de deskundigheid en de kennis, maar stelde een hal beschikbaar die op geen enkele wijze voldeed aan de eisen", zei de aanklager in de zaak. Zo ontbrak het aan adequate afzuiging en werden niet de juiste beschermingsmiddelen gebruikt, zoals mondmaskers. Voor de eigen werknemers, die in de hal ernaast werkten, had NedTrain de veiligheid wél op orde, aldus het OM.

Monddood 

Deelnemers die aan het project deelnamen, werden "feitelijk monddood gemaakt", stelde de officier van justitie. Bij het "minste of geringste" dreigden ambtenaren volgens haar om uitkeringen stop te zetten. "Dit alles geeft het begrip angstcultuur een nieuwe lading."

Twee geldboetes 

Zowel tegen de gemeente als tegen NedTrain heeft het OM twee geldboetes geëist, voor overtreding van verschillende wetsartikelen. De geëiste bedragen zijn 250.000 euro en 67.000 euro. Beide partijen zouden dus 317.000 euro moeten betalen als het aan justitie ligt.

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.