Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Treinreiziger die zich onveilig voelde kreeg geen hulp via Whatsapp NS

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
Treinreiziger die zich onveilig voelde kreeg geen hulp via Whatsapp NS
De NS gaat kijken hoe het team van het Whatsapp-alarmnummer voor reizigers die zich onveilig voelen beter hulp kan bieden. Aanleiding is een onlineklacht van iemand die zich onveilig voelde in de trein, maar via het Whatsapp-nummer van de NS geen hulp kreeg.

Via een speciaal nummer kunnen mensen die zich onveilig voelen in de trein of overlast ervaren contact opnemen met de NS. Mensenrechtenorganisatie Free a Girl deelde via sociale media een uitwisseling tussen iemand die zich onveilig voelde in de trein en een medewerker van het Whatsapp-team. Volgens Free a Girl liet de reiziger weten gefilmd te worden door een man en zich bang, bedreigd en onveilig te voelen. Ook durfde de reiziger niet op te staan. De medewerker van de Whatsapp-hulplijn reageerde volgens Free a Girl dat het nummer alleen bedoeld is voor situaties waar de hulpdiensten bij moeten ingrijpen. De reiziger kreeg het advies een conducteur op te zoeken of in een andere coupé te gaan zitten.

De NS reageert via het account ns_online onder het bericht op Instagram van Free a Girl. "We zijn niet tevreden over hoe we hebben gereageerd en ook niet over hoe deze melding is afgehandeld", schrijft de NS. "We vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt in de trein. Daarom gaan we met het team van Whatsapp Alert bespreken hoe reizigers in de toekomst beter geholpen kunnen worden."

Hulplijn

Een woordvoerster van de NS bevestigt dat de reactie op het account inderdaad van de organisatie komt. "Elke melding moet serieus worden genomen", zegt ze. "In dit geval had er wellicht een melding gemaakt moeten worden bij de conducteur, zodat die naar deze persoon toe kon." De Whatsapp-hulplijn is juist opgetuigd om het makkelijk en toegankelijk te maken om hulp te vragen voor wie zich onveilig voelt, benadrukt ze.

Afgelopen lente werd een jonge vrouw in de trein tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar langdurig aangerand in een verder lege coupé. Naar aanleiding van dit soort incidenten met grensoverschrijdend gedrag in de trein vroeg de NS dit jaar aandacht voor het speciale Whatsapp-alarmnummer, dat sinds 2020 bestaat. Als er met spoed hulp nodig is moet 112 gebeld worden, zo staat op de NS-website.

Door: ANP

30 mei '23 ( 9:44)

Spoorwensdagen zorgen voor blije gezichten

Tijdens de Spoorwensdagen op dinsdag 23 en woensdag 24 mei 2023 zagen 75 vip's hun spoordroom uitkomen. Dit jaar had de tweedaagse een gouden randje voor een groot aantal kinderen uit Limburg. Daarover bericht ProRail.

30 mei '23 ( 9:38)

Bring Your Own: drinken uit herbruikbare bekers op het station

Dagelijks worden ruim tachtigduizend wegwerpbekers gegooid in prullenbakken op stations in Nederland. Op jaarbasis gaat het om dertig miljoen moeilijk recyclebare bekers. NS ziet graag dat drinken uit een eigen herbruikbare beker op het station de standaard wordt. Daarover bericht NS.

24 mei '23 (13:52)

Onderhandse gunning nog steeds naar NS na uitspraak rechter

Het kabinet gaat door met het voorgenomen besluit de concessie voor het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur).

24 mei '23 ( 7:12)

NS en ROC Tilburg zetten handtekeningen onder overeenkomst TechniekFabriek

De eerste TechniekFabriek van NS in het zuiden van het land gaat haar deuren openen in Berkel-Enschot. De TechniekFabriek, waarbinnen NS en ROC Tilburg samenwerken, is de eerste mogelijkheid om een opleiding tot NS-monteur te volgen in Zuid-Nederland. Deze opleiding start komend studiejaar en krijgt een plek bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. Dat meldt NS.

24 mei '23 ( 6:07)

Rechter beslist over treinconcessie aan NS zonder aanbesteding

De rechtbank in Den Haag doet woensdag uitspraak in een bodemprocedure die een collectief van regionale treinvervoerders heeft aangespannen tegen de Staat. Centraal staat de onderhandse gunning van de zogeheten hoofdrailnetconcessie, het uitbaten van het grootste deel van het Nederlandse spoor. Dat wordt sinds jaar en dag gedaan door de Nederlandse Spoorwegen, maar vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz willen daarin meedingen.

22 mei '23 ( 9:07)

Treinen rond Rotterdam CS rijden weer

De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Rotterdam Centraal zijn afgerond en het treinverkeer is opgestart, meldt ProRail maandagochtend vroeg. Het treinverkeer rond Rotterdam Centraal kwam zondagmiddag grotendeels stil te liggen door een beschadigde bovenleiding.

19 mei '23 (12:37)

Meer zwartrijders in het openbaar vervoer sinds coronapandemie

Het aantal zwartrijders in het openbaar vervoer is flink gestegen sinds het laatste jaar voor de coronapandemie. De Amsterdamse vervoerder GVB bevestigt na berichtgeving in Het Parool dat het aantal reizigers zonder kaartje vorig jaar met 50 procent is toegenomen vergeleken met de jaren voor corona. Ook het Rotterdamse RET betrapte in 2022 meer zwartrijders, vooral in trams.

17 mei '23 ( 8:58)

ProRail berekent hogere gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024

Spoorwegbeheerder ProRail heeft na een berekening de gebruiksvergoeding van het spoor voor 2024 bekendgemaakt. Deze vergoeding zou volgens die berekening met 14 procent stijgen. Er is voor gekozen om de gebruiksvergoeding iets minder te laten stijgen: 10,5 procent. Daarover bericht ProRail.

16 mei '23 (13:07)

Rotterdam Centraal op 24 en 25 juni dicht

Reizigers kunnen in het weekend van 24 en 25 juni niet met de trein van en naar Rotterdam Centraal, meldt spoorbeheerder ProRail. Op en rond het station zijn in die periode werkzaamheden aan het spoor gepland.

15 mei '23 (15:37)

Eén op drie lange treinreizen over Duits spoor valt alsnog uit

Ongeveer een op de drie langeafstandsritten over het Duitse spoor valt maandag toch uit, ondanks het afblazen van de landelijke staking door spoorwegmedewerkers. Doordat vakbonden de tweedaagse werkonderbreking pas vlak van tevoren annuleerden, was het volgens spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn moeilijk om weer een volwaardige dienstregeling op te zetten.