Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

77 aanvragen voor schaderegeling chroom-6 bij NS

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
77 aanvragen voor schaderegeling chroom-6 bij NS
In de eerste week hebben 77 (oud-)medewerkers van de NS zich gemeld voor de chroom-6-schaderegeling van de spoorwegen. Een woordvoerster van het spoorbedrijf laat dat weten aan het ANP. De gedupeerden hebben gezondheidsproblemen die ze wijten aan blootstelling aan de gevaarlijke stof tijdens hun werk. Alle aanvragen "worden met veel zorg beoordeeld", verzekert de woordvoerster.

De NS maakte de schaderegeling vorige week bekend. Daarmee reageerde het bedrijf op een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daaruit bleek dat medewerkers van NS-werkplaatsen jarenlang onvoldoende werden beschermd tegen chroom-6. Die stof werd decennialang verwerkt in verf waar treinstellen mee werden geschilderd, omdat het roestvorming tegengaat.

Onder meer bij het verwijderen van oude verflagen kunnen mensen vervuilde stofdeeltjes inademen. Daardoor kunnen ze ernstig ziek worden. Chroom-6 kan onder meer diverse soorten kanker en longziekten veroorzaken.

Excuses

Voorlichting over de risico's en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen schoten lange tijd tekort. Waarschuwingen die vanaf halverwege de jaren 70 doordrongen, werden onvoldoende gedeeld binnen de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain, aldus de onderzoekers in hun rapport. Ze voldeden lange tijd niet aan de regelgeving.

President-directeur van NS Wouter Koolmees noemde de uitkomsten vorige week "uitermate pijnlijk". Hij bood excuses aan en zei dat het bedrijf hierin heeft "gefaald".

Aanvullend onderzoek

Gedupeerden die de vergoeding krijgen toegewezen, krijgen een bedrag tussen de 5300 euro en 42.700 euro. De precieze hoogte van het bedrag is onder meer afhankelijk van de ernst van de ziekte. De onderzoekers schatten in dat mensen die bijvoorbeeld als monteur, lasser of schoonmaker hebben gewerkt de grootste risico’s liepen op blootstelling.

Het onderzoek focust op de periode tussen 1970 en 2020. In die periode werden de regels voor het werken met verf waar chroom-6 in zat steeds iets strenger. Volgens een aanvullend onderzoek dat de NS heeft laten doen, zijn de risico's tegenwoordig "verwaarloosbaar tot laag". Verf met chroom-6 werd vanaf eind jaren 80 uitgefaseerd bij de NS, maar ook in de decennia daarna werden bij het verwijderen van verflagen niet genoeg voorzorgsmaatregelen genomen om personeel te beschermen, zo maakte het rapport duidelijk.

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.