Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS beschermde personeel onvoldoende tegen gevaarlijk chroom-6

Door Johanne Levinsky
schedule 6 min
location_on [xx]km
NS beschermde personeel onvoldoende tegen gevaarlijk chroom-6
Medewerkers van NS-werkplaatsen zijn jarenlang onvoldoende beschermd geweest tegen blootstelling aan de gevaarlijke stof chroom-6. Zij lopen daardoor een verhoogd risico op ernstige ziekten als kanker, longziekten en allergieën. Tot die conclusie komen onderzoekers van onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

President-directeur van NS Wouter Koolmees noemt de uitkomsten van het onderzoek "uitermate pijnlijk". Het spoorbedrijf stelt per direct een schaderegeling open voor gedupeerden of nabestaanden. Koolmees biedt medewerkers en oud-medewerkers zijn excuses aan voor "het leed, de onzekerheid en het verdriet" die het bedrijf heeft veroorzaakt. "We hebben hierin als bedrijf gefaald", zegt Koolmees.

Chroom-6 werd decennialang verwerkt in verf die op treinstellen werd gesmeerd. De stof gaat roestvorming tegen. Vanaf de jaren 70 werd echter steeds duidelijker dat chroom-6 gezondheidsrisico’s meebrengt voor mensen die ermee werken, niet alleen bij het verven van een trein, maar ook bij het verwijderen van oude verflagen omdat werknemers daarbij vervuilde stofdeeltjes kunnen inademen. Medewerkers werden daarover jarenlang "onvoldoende voorgelicht". Op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen werd "niet consequent toegezien".

Eerdere documenten

Bij de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain vonden de onderzoekers documenten uit 1975 en 1979 waarin al werd gewezen op gezondheidsrisico’s. "Deze kennis werd echter onvoldoende gedeeld", klinkt het. "NS heeft lange tijd niet voldaan aan de geldende regelgeving voor het beschermen van medewerkers tegen blootstelling aan chroom-6", schrijven de onderzoekers ook in hun rapport. Hoe hoog die blootstelling precies is geweest, en hoeveel mensen hierdoor ziek zijn geworden, kunnen ze echter niet vaststellen. Wel is duidelijk dat de kans op gezondheidsschade tot het jaar 2000 groter was dan daarna.

De onderzoekers hebben per functie ingeschat hoe waarschijnlijk het is dat iemand aan chroom-6 is blootgesteld tussen 1970 en 2020. Ze schatten bijvoorbeeld in dat monteurs, lassers en schoonmakers relatief grote risico’s liepen op blootstelling. Onder meer op basis van het functieprofiel en de duur van het werk wordt bepaald hoe hoog de schadevergoeding is voor mensen die ziek zijn geworden. Aanvullend bewijs over het verband tussen werk en ziekte wordt niet gevraagd, aldus Koolmees.

Risico's tegenwoordig verwaarloosbaar 

Volgens een aanvullend onderzoek dat de NS heeft laten doen, zijn de risico's tegenwoordig "verwaarloosbaar tot laag". Voor de risico's van chroom-6 is de laatste jaren veel meer aandacht gekomen. Zo kwam Defensie in 2018 met een schaderegeling en excuses, net zoals de NS nu doet.

Door: ANP

24 mei '24 (11:45)

NS: meer treinreizigers naar Duitsland rond wedstrijden Oranje

Veel Oranjesupporters gaan waarschijnlijk met de trein naar de wedstrijden van het Nederlands elftal op het komende EK voetbal in Duitsland. De NS zegt veel treintickets te hebben verkocht op en rond de speeldagen, aanzienlijk meer dan op dezelfde dagen vorig jaar.

24 mei '24 ( 8:48)

Koninklijk bezoek voor NS-onderhoudsbedrijf in Amsterdam

Koning Willem-Alexander heeft donderdag 23 mei 2024 samen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in Amsterdam een onderhoudsbedrijf van NS bezocht. Daar spraken zij met monteurs over hun werk en over het stijgende tekort aan technisch geschoolden. Dat meldt NS.

24 mei '24 ( 6:00)

Treinen langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden: bovenleiding hersteld

De treinen op het traject langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden. Door een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe was sinds de ochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Maar die "functioneert weer naar behoren", meldt ProRail.

23 mei '24 (15:15)

Nog steeds hinder op spoor door kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe

Een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe zorgt ook donderdagmiddag nog voor veel hinder op het spoor. ProRail verwacht dat de bovenleiding rond 18.00 uur hersteld is. Door de breuk is er sinds donderdagochtend geen treinverkeer tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Goederentreinen die absoluut niet kunnen wachten worden omgeleid, onder meer via Utrecht.

23 mei '24 ( 9:29)

Enkele dagen geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden

ProRail werkt van vrijdag 24 mei tot en met woensdag 29 mei 2024 aan het spoor tussen Gouda en Leiden. Daardoor rijden in die periode geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden Centraal. Daarover bericht NS.

21 mei '24 (16:30)

Conducteur in trein van Eindhoven naar Weert bedreigd

De NS heeft dinsdag aangifte gedaan van bedreiging van een conductrice. Dat heeft een woordvoerder van de spoorvervoerder gemeld. Het incident gebeurde in de trein van Eindhoven naar Weert toen een man de bril van een conductrice van haar hoofd trok en op de grond gooide. Zij had hem vlak daarvoor om zijn vervoersbewijs gevraagd, en dat had hij niet. Desondanks reisde hij eersteklas. Agenten hebben de man rond 13.30 uur in Weert uit de trein gehaald en naar het cellencomplex in Roermond gebracht, liet een woordvoerder van de politie weten.

21 mei '24 ( 9:43)

Aantal fietsparkeerplekken op station Leiden Lammenschans verdubbeld

Bij station Leiden Lammenschans waren er onvoldoende fietsparkeerplekken. Het voorbije jaar is in samenwerking met de gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland intensief gewerkt aan de herinrichting van het stationsplein en de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken. Afgelopen week is het resultaat feestelijk gevierd. Dat meldt ProRail.

21 mei '24 ( 9:32)

Tentoonstelling De Wandeling ook op station Nijmegen

Sinds vrijdag 17 mei 2024 is De Mix van Nederland 'De Wandeling' toegankelijk voor publiek. Een dag eerder werd deze tentoonstelling met fotografie van Paul den Hollander en Erik van Cusk officieel geopend op station Nijmegen. Dat meldt NS.

19 mei '24 (19:30)

Blikseminslagen zorgden zondagavond voor problemen op het spoor

Op verschillende plekken zorgen blikseminslagen zondagavond voor problemen op het spoor. Zo is een boom naast het spoor bij het Drentse Emmen getroffen door de bliksem. Dit zorgt volgens spoorbeheerder ProRail voor een "onveilige situatie".

17 mei '24 ( 8:48)

Gelderse OV-feestfiets onthuld op station Zutphen

Het vijftienjarig bestaan van de OV-fiets werd woensdag 15 mei 2024 op station Zutphen gevierd met de onthulling van de Gelderse OV-feestfiets. Op deze fiets zijn Radio Kootwijk, Slot Loevestein en een edelhert van de Veluwe afgebeeld. Dat meldt NS.