Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederlandse Spoorwegen verheugd over investeringen duurzame bereikbaarheid

Door Johanne Levinsky
schedule 11 min
location_on [xx]km
Nederlandse Spoorwegen verheugd over investeringen duurzame bereikbaarheid
NS is verheugd over de door het kabinet aangekondigde investeringen in de bereikbaarheid van Nederland. Met miljardeninvesteringen in de Oude Lijn en Zuidasdok en veel geld voor bijvoorbeeld het spoor rondom Eindhoven, kunnen we Nederland duurzaam bereikbaar houden en nieuwe woningen aansluiten op het openbaar vervoer. Dat meldt de NS.

De investeringen in het openbaar vervoer zijn maandag bekend gemaakt door Mark Harbers (minister van Infrastructuur en Waterstaat), Vivianne Heijnen (staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat) en minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening).

Mobiliteitshubs 

In en rond Eindhoven worden in de komende jaren zo'n 62.000 woningen gebouwd en worden extra 72.000 banen verwacht. Bij die getallen hoort duurzaam openbaar vervoer. Wij zijn blij dat er nu wordt geïnvesteerd in mobiliteit en het openbaar vervoer om dit mogelijk te maken. Door de capaciteit van het spoor te vergroten en in te zetten op mobiliteitshubs bij stations.

CitySprinter 

Langs het spoor tussen Dordrecht en Leiden (Oude Lijn) komen 170.000 nieuwe woningen. De spoorverbinding wordt daarmee nog meer de slagader van Zuid-Holland. De afgelopen jaren zijn er al fors meer treinen gaan rijden en die frequentie gaat verder omhoog. De ambitie van NS is om uiteindelijk iedere vijf minuten een CitySprinter te rijden. Daarom zijn we verheugd met de  eerste stap om dit mogelijk te maken. De investering  van 1,5 miljard euro maakt het mogelijk om tussen Delft en Schiedam vier sporen te maken en een aantal bestaande stationsgebieden langs de lijn te verbeteren. In de buurt van nieuwbouwlocaties komen vier nieuwe stations (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark). Het evenementenstation bij de Kuip wordt verbouwd tot station Stadionpark voor dagelijks gebruik.

Zuidasdok 

Met 4,1 miljard euro bijdrage van het Rijk en 1,3 miljard van gezamenlijke partijen kan het project Zuidasdok doorgang vinden. Alleen met een verbouwd station Amsterdam Zuid zijn de Nederlandse (inter-) nationale spoorambities waar te maken. Zonder deze ingreep hebben veel gerealiseerde en geplande infrastructuur op andere plekken in Nederland - zoals bijvoorbeeld een versnelling naar Noord Nederland - geen zin. 

Het project Zuidasdok betreft voor het openbaar vervoer het aanleggen van een station voor trein, metro, tram en bus. De A10 wordt in het hart van Zuidas over ongeveer een kilometer en in beide richtingen ondergronds gebracht om ruimte te maken voor een groter station. Met bovenstaande investeringen zal ook de Noord/Zuidlijn (op termijn) naar Schiphol en Hoofddorp doorrijden - waardoor er in de Schipholtunnel ruimte vrijkomt voor Intercity's- en wordt de metro Ringlijn verlengd voor het bereikbaar maken van nieuwe woonwijken.

Regio Groningen-Assen 

Het Rijk draagt in totaal 242 miljoen euro bij aan de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken in de regio Groningen-Assen. Dat is een mooie impuls voor de regio. De investeringen leiden tot nieuwe woonwijken die duurzaam bereikbaar zijn met het OV onder andere door de komst van een nieuw station in het suikeruniegebied. Ook in Zwolle wordt breed geïnvesteerd in mobiliteit, waaronder in de Zwolse spoorzone en het station. Zwolle is sterk verbonden met andere grote steden in Nederland en de Zwolse Spoorzone Zwolle is één van de belangrijkste ontwikkellocaties voor Zwolle en de regio. 

De Rijksoverheid wil de bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke inrichting van Nederland beter maken. Hiervoor worden projecten en programma’s besproken in het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Het Rijk werkt hierbij samen met bijvoorbeeld provincies, gemeenten, vervoerregio’s en waterschappen, maar in sommige gevallen ook met vervoerders (zoals GVB, RET en NS) en netwerkbeheerders (zoals RWS en ProRail).

Door: Nationale Transportgids 

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.

18 maart '25 (17:15)

HTM: storing in Den Haag treft veel tramlijnen

De stroomstoring in Den Haag treft een groot aantal tramlijnen. Dat laat een woordvoerster van vervoersmaatschappij HTM weten. Volgens haar is de storing in de omgeving van Scheveningen en het centrum en kunnen trams daar niet rijden.

17 maart '25 ( 8:37)

ProRail vervangt liften op station Woerden

Vanaf woensdag 2 april 2025 gaat ProRail alle vier liften op station Woerden vervangen, omdat de levensduur van de huidige liften bijna voorbij is. Nadat de werkzaamheden medio oktober gereed zijn, kunnen de nieuwe liften decennia lang mee. Dat meldt ProRail.

14 maart '25 (13:27)

Ook advertenties op informatieschermen NS-treinen

Met ingang van maandag 17 maart 2025 toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Al langer is het mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkst en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie. Dat meldt NS.

14 maart '25 ( 8:24)

ICE-trein Amsterdam gedoopt op Amsterdam Centraal

Woensdag 12 maart 2025 is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De Amsterdam vertrok 's ochtends om 08.30 uur naar München. Dat meldt NS.